Skip to main content

My 2nd Pregnancy Journey - Tips memilih Set Bersalin


gambar ihsan www.bengkungmoden.com

1. Dapatkan Info Produk
  • cuba cari atau dapatkan info produk (kalau boleh dapatkan info dari pelbagai jenama). Info ini boleh didapati dalam internet (web ataupun blog) ataupun boleh bertanya ngan tokey kedai ubat. Cuba kumpul info sebanyak mungkin.
2. Budgetnye berape?
  • Nak murah boleh nak mahalpun boleh....kalau set yang murah selalunya brg didlmnye tak la byk sgt....tapi masih menepati rawatan selepas bersalin. Kalau yang mahal lak...paham-paham je la....semuanye complete....cthnye ade bengkung, tungku, gel peramping body dan macam-macam lagi la.
  • Kalau anda dah set budget anda berape, jadi senanglah nak dijadikan panduan. Sebab ngan budget yang anda dah peruntukan serta info yang telah anda perolehi, ini mungkin dapat membantu dalam menentukan jenama mana yang hendak dibeli nanti....Haaa yang tu citer pasal bab budget...
3. Jenama Produk
  • Adakah anda membeli sesuatu produk berdasarkan nama produk tersebut ataupun setelah meneliti info produk tersebut. Setiap produk mempunyai keistimewaan tersendiri jadi sebagai pengguna anda dinasihatkan meneliti isikandungan produk, cara penggunaan, dll agar produk yang dibeli dapat digunakan sebaiknya.
4. Sesuai Atau Serasi Ke Ngan Diri Sendiri?
  • Dengan Info produk yang telah anda perolehi, perbandingan produk dapat dibuat, dengan ini anda dapat buat rumusan produk mana yang agak bersesuaian dengan diri sendiri. Ramai yang membeli sesuatu produk tanpa mendapatkan maklumat yang mencukupi dan akhirnya produk yang dibeli tidak menepati citarasa diri si pemakai.
  • Kalau nak set bersalin yang ringkas, mudah, senang dan praktikal khasnya untuk mereka yang bekerja dan tiada orang menjaga semasa berpantang atau segala-galanye perlu dilakukan sendiri, Kak Engku cadangkan pilih set bersalin dari jenama-jenama ini cthnye Leesa Confinemum, Set Bersalin Ibu Halimah Mak Dara, Set Bersalin Ibu Ambar Kenanga dan Sendayu Tinggi adalah antara yang sesuai (kebanyakan ubat-ubatan adalah dalam bentuk Kapsul / Tablet).
  • Manakala untuk yang suka set bersalin yang lebih tradisional, boleh la try Mustika Ratu, Nyonya Meneer, Set Air Mancur, Set Orang Kampung, HPA ataupun Jamu Afiat. (Set-set ini juga ada terdapat dalam set serbuk - perlu dibancuh dan minum, serta juga terdapat set pil / kapsul). Kalau mak-mak kite selalu cadangkan set nie, maklumlah dulu-dulu diaorang pakai jenis yang kene minum minum nie.... kalau Momma la..huhuhu tak mau...tak tertelan huhuhu...
  • Bagi yang tidak sesuai dengan herba bolehlah menggunakan set Salindah. Set Salindah bukannya dalam bentuk jamu tetapi Homeopati yang sememangnya tidak memberi kesan panas terhadap diri si pemakai.

5. Beli Secara Berasingan Ataupun Set Bersalin Berpakej.
  • Sesetengah Set Bersalin boleh dibeli secara berasingan. (Walaupun secara berasingan tetapi kene satu set gak, kene la complete utk rawatan) Antara set bersalin yang menyediakan set pakej nie adalah seperti Set Bersalin Sendayu Tinggi, Salindah dan juga Leesa Confinemum. (Cthnye diasingkan set rawatan luaran dengan set rawatan dalaman). Tetapi Kak Engku tidak galakkan menggunakan produk berlainan jenama bagi tujuan rawatan selepas bersalin (terutamanya utk rawatan dalaman), takut lain lak jadinye...(kalau nak beli bengkung atau tungku berlainan jenama tu takpelah...hehehe).
  • Oppss lupe lak...selalunye kalau beli set secara berasingan...susah sikit nak dapat diskaun lebih....hehehe.
6. Tanya Pendapat
  • Cuba tanya pendapat sesiapa yang anda kenal, tanya pendapat diaorang, produk apa yang dipakai, sesuai tak ngan diri si pemakai, apa kebaikan dan keburukan produk tersebut. Melalui cara ini gak dapatlah anda jadikan panduan. (kalau boleh sebelum tanya pendapat, cuba kumpulkan info produk dahulu, agar boleh anda bertanya lebih lanjut ngan sesiapa yang anda nak tanya tu....kalau anda takde info produk....nanti anda hanya menjadi pendengar sahaja).
7. Beli Ngan Harga Yang Berpatutan
  • Setelah membuat pilihan set bersalin....bolehlah pegi membelinya (tapi tak perlulah tergesa-gesa....tunggu dekat-dekat nak bersalinpun takpe). Cuba dapatkan set bersalin yang dihajati dengan harga yang berpatutan. (Cthnye meh order ngan Kak Engku....boleh dapat diskaun lagi heheheh... betul ke Kak Engku?? menarik tertarik offer Kak Engku kan???)
8. Beli Di Mana?
  • Set Bersalin mudah didapati, boleh dibeli di Kedai Ubat, Pasaraya, Beli secara Online (Web atau Blog) dan lain-lain. Kalau beli secara online pastikan anda membeli di web atau blog yang anda betul-betul yakin. Ini bagi mengelakkan anda tertipu dan mengalami kerugian.
9. Mmmm Ape Lagi Yek?
  • Haa kalau poning kepala jugak nak buat pilihan, apakata bagitahu je la kat Kak Engku apa yang anda harapkan untuk set bersalin, nanti Kak Engku akan cuba padankan ngan pilihan yang sediada.

Comments

Ummi Salsabila said…
blum beli gak set bsalin.
kite suggest felisa set,kak.survey tgk setnya complete.sume ade.

dulu ms pntang aufa,beli set hpa,pastu,kapsul jamu sendayu tinggi,pastu minyak pns nona roguy.pastu pki bengkung tradisional turun temurun.campur2kan?.hehehe.
bengkung tradisional tu kn org pkikan.belit2.pnjg sgt..

rsnya,felisa ok kak.ade bengkung moden,tungku,n kapsul jamu n len2.
alinalan said…
US >> Felisa ek? pernah dengar tapi masa browse tak plak jumpa. ok nnti kite usha... Ya Allah sempat la utk ku prepare segala before bersalin. Amin!!
Ummi Salsabila said…
felisa set tu rasenye nmnye leesa confine set tu la kak.yg kotak purple tu.hehe.

smg akak smpat readykan sume..jgn stress lak kak.smg dpermudahkan sumenye ye..
alinalan said…
US >> thanks US. rasa cam nk amik jer leesa tuh cuma tak sure nk amik set premium ke set B. hmmmmm so far rege harga kat kak engku tu yg paling murah sbb takde caj utk penghataran tp ada diskaun. best2 kan???
Surea Hany said…
klau saya nak beli set salindah blh x? harga dia brp ek? harap dpt email saya di sureahoney@gmail.com. TQ. :)
alinalan said…
Hany >> bleh. nnti sy reply emailkan & panjang2kan info to kak engku. btw, apa blog hany ek? ada jd follower ke tp x bleh link la.
anna n milla said…
hi akak....blh ke nak tanyer produk mana sesuai tuk kurang mslh ke toilet...bab sembelit ni mmg wat strees time bersalin dulu....tolonggggg
email saya terus blh?annaharith2009@gmail.com