Skip to main content

Tip 'Meneran' Waktu Bersalin

Semasa blog hop utk set bersalin momma jumpa entry yg sangat menarik & pasti akan berguna di waktu bersalin from Blog Kak Engku . Ni bukan kak engku Raja Azura tuh tau tapi kak Engku bidan bersalin.

- Gambar hiasan - 
Momma speechless bila baby Damia berada dlm dakapan 
momma selepas bersalin

Meneran? Pasti yang terbayang di benak Ibu hamil adalah perjuangan hidup dan mati di bilik bersalin. Bagaimanapun meneran ketika proses melahirkan bayi tidaklah seseram yang digambarkan terutama jika ibu yang bersalin menguasai cara meneran yang baik dan betul. 

Waktu Mula Meneran
  • Sebaiknya dilakukan setelah pembukaan lengkap berlaku (10cm) iaitu ketika kepala janin sudahpun turun ke dasar pinggul. Ia ditandakan dengan anus (dubur) mula terbuka sewaktu kontraksi.
Posisi Meneran Yang Tepat
  • Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.Kedua tangan memeluk paha dengan cara melingkarkannya ke bawah paha. Meneran juga dapat dilakukan dengan berbaring mengiring sama ada sebelah kiri ataupun kanan.
Cara Meneran
  • Sebaiknya dilakukan apabila kontraksi sampai ke puncaknya. Waktu ini doktor akan meminta anda untuk menarik nafas panjang iaitu menahannya dengan mulut tertutup kemudian meneran ke arah bawah dengan memastikan punggung tetap berada di atas tempat tidur (katil). Ketika meneran dagu diletakkan di dada supaya anda dapat melihat perut anda.
Bagaimanapun ramai juga ibu hamil yang melakukan kesilapan ketika meneran. Ada yang meneran sebelum proses pembukaan sempurna. Ia akan menyebabkan berlakunya Edema (pembengkakan di mulut rahim) yang seterusnya akan menyukarkan proses bersalin selanjutnya. Di samping itu ada juga ibu hamil yang silap meneran dengan meneran ‘di leher’ dan bukannya di perut. Mata akan nampak merah setelah bersalin dan kadang-kadang disertai dengan kebutaan sementara kerana pembuluh darah kecil di mata pecah akibat teranan di bahagian leher. 

Diharap dengan sedikit tip ini para ibu hamil dapat mempraktikkannya dirumah agar ketika bersalin nanti ibu hamil sudahpun bersedia sepenuhnya….selamat bersalin.

Comments

BIONIC WOMEN said…
momma mia..e3 ni best lah..banyak bagi info...eily dulu c-sect so xder xperience meneran ni, and we are planning to get pregnant this year, soo mintak2lah deliver normal this time..memang kena start belajar tentang ni..TQ for sharing
Unknown said…
heheh..
tingat masa kali pertama.. memang x reti meneran..

bersalin kali ke 2, bidan di PRI sgt2 mbantu.. masa dah sakit sgt2 baru depa soh teran.. kalo tak rasa sakit jgn teran.. & yg pasti,usah le menjerit.. teran jer.. Insya Allah, kita sendiri akan terasa bb gerak & terus meneran... kalo yg betul2 dpt rasa , 2 kali teran bb pun selamat kuor.. tp kalo yg tak dpt nak rasa sakit.. terutama yg amik cucuk ep (epidural).. memang tak leh nak meneran..
ibu_Arifa said…
takut lah bila teringat masa kat bilik bersalin dulu.. saya pun tak pandai nk teran nih..thanks for the info.
Syahida said…
meneran ni nmpak cam senang tp susahhh gak sbnarnya, kan??
alinalan said…
MamaDhiya @ Bionic Women >> Selamat berpregnant dear!! InsyaAllah, org kata if no1 c-sect kekadang no 2 bleh jer normal.

Doakan mommaMia mudah bersalin & bersalin normal.
alinalan said…
Kak Yong >> Bile teringat bersalin no.1 macam tak caya jer bleh meneran, sbb tak ready, nasib baik nurse tolong ajo. Yg no.2 ni tu yg gali ilmu sebyak mungkin. Berdebar2 & takut gak. Doakan yer kak yong mudah ler nk bersalin nnti.
alinalan said…
ibu Arifa >> a'ah ler min. skrg pun ada gak rasa takut2 sbb anything can happen kan. Harap2 segalanya ok.
alinalan said…
Syahida >> betol ... betol... betol... tak ler semudah yg disangka. Tapi kalo kene dgn teknik pernafasan nya org kata macam senang.
Ummi Salsabila said…
thanks kak..huhuhu.kn get ready ni.teringat gak ms teran aufa dulu..:)

takut kan kak..tapi xsaba pun ade..:)
alinalan said…
US >> takut jugak la US... & yes tak sabar pun ada... dub dab dub dabbbb
BabyIntan said…
Uuuu teringat waktu dolu ketika meneran arissa keluar...3x push!

Nice entry ;)
alinalan said…
Intan >> Fuyoo 3x push jer. Cayolah Intan. dub dab dub dab jer biler teringat aksi meneran masa bersalin Damia... thanks dear!!
Anonymous said…
bagiuh info nie kan momma mia?dulu mummy masa anak pertama dulu hancus tak geti nak teran.tak tau cara.pasnie bersalin ke 2 try tips nie.hehe
Kiena said…
Salam, best dpt info ni. Skrg ni >< 2 bln je lg nk bsalin. Wlaupun ni bby no.3 tp still rase cuak gk bile nk bsalin ni.

Bile ckp kt dlm ni hanye teran ms dtg rs sakit maknanye betul la ape y sy praktikkn ms ank no.2 hr tu. tp nurse2 suruh teran gk even x rs sakit, tu y jd pelik. sudahnye ank msk NICU kejap sbb muntah air ketuban. Mungkin sbb paksa bby kluar ms x sakit.