Skip to main content

Susu Sedikit.. Mainan Psikologi????

Pada pendapat peribadi korang, betul ke susu sedikit ada kaitan ngan mainan psikologi?
***

Mengikut pengalaman my 2nd baby ni, Y E S. Memang susu sedikit ada kaitan dgn psikologi si ibu.


1. MINDSET


 Setiap yang anda fikir / percaya akan reflect kepada setiap gerak geri, perlakuan & pemikiran anda. So tu pasal MINDSET memainkan peranan yang sangat penting dalam perjalanan penyusuan susu ibu. Bila anda dah pasang MINDSET & Target
lebih mudah untuk anda kembali ke pangkal jalan bila tersesat atau tersasar dari laluan dan bila ada gangguan cas-cas negatif yang cuba merasuk fikiran anda. Tipu la kalo momma kata momma tak pernah

STRESS
TENSION
MOODY
MOOD DOWN UNTUK MENGEPAM
MINDSET LARI
ANGIN MALAS bertiup sepoi-sepoi
TAK FOLLOW WAKTU MENGEPAM YANG DAH BUAT
SEDIH

Tapi semuanya Alhamdulillah... momma berjaya atasi semuanya sebab
NIAT, MINDSET & TARGET yang momma pasang from day 1 momma mengandungkan lil Dzakirah.


***

 2. POSITIVE THINKING

 Tu pasal Positive Thiniking tu penting yer mommies! Dengan positive thinking nih kita boleh selalu muhasabah diri & never give-up. Tapi kalo rasa susah jugak...
cepat-cepat cari la kengkawan atau sesuatu yang boleh menjadi sumber inspirasi anda. Momma bila negetive thinking datang momma akan blogwalking ke blog ibu-ibu menyusu Alhamdulillah walaupun entrynyer sekadar gambar perahan susu ibu, ia bisa menaikkan semula semangat positif momma. Thanks to uols in my blog list ibu-ibu menyusu dan sumber inspirasi BF.Kalian ibu-ibu yang HEBAT!!!

"... Selalu berdoa mengharapkan yang baik agar yang baik akan berlaku...Saya cuba positifkan diri saya kerana dengan cas yang positif kita akan kuat mengharungi semua cabaran yang datang... Sesungguhnya segala bentuk amalan kita dengan Allah perlulah berterusan.

***

3. BELIEVE

 
Yakin dan berserahla pada Allah....
"Semuanya memerlukan KESABARAN dan ISTIQAMAH", Teruskan beramal dan berdoa, Yakinlah Allah Maha Pengasih Penyayang Sentiasa berprasangka baik dengan Allah. InsyaAllah, kita akan terus maju jaya..."    

Antara doa yang elok diamalkan

Dengan Nama Allah yg Maha Pengasih lg Maha Penyayang..
Ya Allah  buka kanlah bagiku 
pintu2 kebaikkan,
pintu2 keselamatan,
pintu2 nikmat, 
pintu2 keberkatan,
pintu2 kekuatan, 
pintu2  cinta sejati,
pintu2 kasih sayang,
pintu2 rezeki, 
pintu2  ilmu, 
pintu2  keampunan,
dan pintu2 Syurga.
Wahai Tuhan yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

***

Ya Allah seberapa banyak susu yang aku perolehi hari ini , penuhilah dengan rahmatMu dan keberkatan di sisiMu. Semoga dengan keberkatanMu, susu yang sedikit menjadi banyak dan kenyang buat anakku."

Setiap cabaran itu pula pasti ada JALAN penyelesaian jika kita punya KEMAHUAN untuk berjaya. Namun kekuatan itu perlulah seiring dengan keperluan rohani dan jasmani. Makanan jasmani mungkin boleh ditampung dengan keperluan supplement namun makanan rohani seperti mengaji dan berzikir tidak boleh diabaikan sama sekali. DI MANA ADA KEMAHUAN DI SITU PASTI ADA JALAN.. 

Tahukah anda???
Anda yang MEMILIH dan MENENTUKAN apa yang anda nak !!

Comments

Ibu Ilyanie(s) said…
SUKEEEE!!!!!! SANGAT SUKE HATI!!! itu le first respon sy utk n3 momma mia nih... :D. suke ngan gambar emoticon tuh chumell!! :D dan sangat2 menepati kehendak standard yg ditetapkan utk homework nih... nnt fatin ulas n3 momma ni kat blog fatin tau... SUKE...!!!!!!:D. thank u much..

p/s: nape tak jadi salah sorang ahli MBfPC??
alinalan said…
@ Puterihannan - Alhamdulillah CIKGU suka. Kira dapat A++ ke? hikhik.. Me nantikan ulasan cikgu nanti.

InsyaAllah. Niat tu ada gak cuma masa belum mengizinkan. Doa-doakan ler. Lagipun masih banyak lagi ilmu yg belum digali.
Ummi Salsabila said…
Entry yg kreatif! thanks kak.naik semangat blk.sbnanya rs mcm susu bdn dah sikit je..sbb sume feeling icon tu tempias jugak kot..

but,be positive! ok positive.semangat!!!