Skip to main content

Pengalaman menyimpan susu... Anda bagaimana?

As salam mommies,

Since momma will be going to Korea this coming Sunday (insyaAllah), momma needs to prepare especially untuk menyimpan susu EBM momma nanti while travel oversea. Sesungguhnya bagi momma ia memerlukan persediaan dan kekuatan semangat juang yang tinggi. Bagaimanapun momma belum sempat untuk duduk dan fikir secara details cuma apa yang momma tahu momma perlu bersedia. 

So baru-baru nih kenalan baru momma ada share pengalaman dia yang baru habis berpantang dan terpaksa keluar outstation. Walaupun kes kami tak sama tapi momma puji semangat juang ibu ini. Jom kita baca ramai-ramai!!

"Sarimah Shahidin to me...

hai, saje nak kongsi kongsi pengalaman menyimpan susu, hanya ibu yang benar2 nak simpan susu je tahu betape keinginan itu melampaui, segala yang sukar. abis pantang hari ke 46 saya kena pergi kursus 2 minggu di langkawi pusat latihan polis, so saya ada bace blog alin tentang cara simpan susu , kalau tak de ice pack, ye la kalau beg tu berapa sangat yang boleh simpan, so saya bawa sekali termos. memang tawakal je,tapi ada gak preparation tanya macam mana keadaan tempat tu. tapi takut gak la keadaan tak seperti dirancang. kawan cakap ada kentin, nanti boleh tanya untuk simpan kat situ. tapi takut gak, nanti kalau susu banyak boleh ke.bila fikir cam tu tawakal lagi. 

sampai je langkawi, breast sakit, kemudian pam la, dapat 12 oz , kantin tak buka lagi masa tu, so tawakal lagi, memang dalam hati tak nak buang susu tu, pas tu, tetiba  saya kuar dari pintu  bilik , jumpa kawan bertugas kat pusat latihan kat situ, (lelaki) so dengan muka tak malunye , tanye ada peti ais  ada tak. dia kata ada, so bg tau la nak tumpang susu. tetiba dia kata nak balik kampung esok seminggu so dia tinggalkan kunci rumah untuk saya simpan susu. senangla kerje saya .

cuma nak cerita kat sini , keinginan seorang ibu itu nak menyimpan susu mesti ada jalan yang mudah selagi kita percaya Allah akan mudahkan segala perjalanan.just nak share sepanjang perjalanan nak ke langkawi dari rumah , ayat ini yang saya amalkan , boleh tulis rumi  jelah , la ilahailla anta subhanaka inni kuntum minazzalimin, ayat masa sujud sembahyang hajat, memang tak putus ayat tu dalam kepala saya, dan sekali saya buat sembahyang hajat supaya segalanya berjalan lancar , supaya tanpa rasa kekesalan kehilangan susu. 

saya pam satu hari leh dapat 30oz hingga 37 oz, banyak tu...dalam  tu ada kwan juga yang kata tak yahla , memang skit down, tapi desire mengatasi segalanya.tapi ada gak la susu yang terpaksa dibuang kerana sibuk kursus tak sempat nak simpan kat rumah kawan saya tu, memang sedih sangat nak buang susu itu. saya rasa alin tentu faham kan macam mana sayangnye pada susu tu.sedih sangat. jadi saya percaya dan doakan alin akan dipermudahkan juga  perjalanan simpan susu.semangat, semangat!!!!."

 pic happy family sarimah

Ya Allah sungguh alin kagum dengan semangat ibu Sarimah nih. Semoga perjalanana semua ibu-ibu menyusu yang lain juga dipermudahkan... Semangat kan??!! Semangat!! Banyak yang alin blaja from sarimah nih. tunggu kan entry sharing yang lain yer... To Sarimah, hopefully one fine day kita akan bersua. InsyaAllah. 

Comments

Unknown said…
good luck yer momma mia..semoga segala urusan dipermudahkan..
kayzie said…
huk..terharu baca semangat k.sarimah..semoga semuanya di permudahkan tuk akak pulak
f a i z a h 's said…
subhanallah2...maha suci allah... mmg kalu pasai anak seseorg tuh leh bertindak 'gila'.... tp sy xcukup 'gila' lg kerna smgt hilang ntah ke mana...baca kisah kak sarimah ni sy jadi mcm jauhnya sy dari kak sarimah... n susu beliau jgk sgt100x byk... fuhhh...best kalu dpt cam tuh...kena tnya tips neh... all the best to kak alin jgk!
Anonymous said…
thanks for sharing...memberi semangat buat ibu2 diluar sana... have a safe trip to korea yer dear
Mek Rose said…
betul tu..minta pada Dia..insyaallah dipermudahkan segalanya

to sarimah..tahniah n caiyok2

to alin..have a save journey..
Ibu Ilyanie(s) said…
walaupun sy takde pengalaman BF lagi... tp sy pun percaya sprt apa yg ibu sarimah tuh buat... menyusukan bayi dari susu yg ada di badan kita adalah ternyata rezki dr ALLAH.. so banyak2 kita mohon dari DIA agar dipermudahkan perjalanan BF kita.. :D
AQisH said…
nnt cerita yer..mcm mana simpan ebm sepjg di korea tu..nak gak tau..

salam perkenalan ;-)
Elly Emmy said…
memang kental semangat mama sarimah utk BF..

saya tak ada pengalaman buat stok EBM.. sebab tak kerja.. duk umah jer.. jadik boleh terus direct BF kat twin.. bila2 masa diorang nak... dulu pernah try diorang susu EBM ni.. tapi dia orang tak nak.. bau jer terus reject..
tapi sekarang yang paling mencabar ialah diorang dah pandai berebut.. dan jeles pulak tuuu.. kdang2 memang terpaksa BF kedua2 sekali gus.. tapi tu laa.. rasa badan tak berapa selesa kalau BF kedua2 sekali...lengguh nak memangku kedua2nya..
yantz-yeem said…
yeah SEMANGAT!!!! kita ibu2 jgn putus asa tuk bf baby ok!!!
Anonymous said…
mmg mummy sangat meng idolakan hehe ayat apeni,kiranya semua bf mom yang sgup susah2payah adalah idolaku