Skip to main content

Susu kurang bila Period? Bagaimana nak atasi??!!


As salam mommies,


Kali nih momma bersiaran from Kertih, Outstation. Bagaimana penyusuan anda?? Semoga hari nih lebih ceria dan lebih meriah stok susu anda. Amin!!..


Anda sudah datang bulan??? Adakah Period mengganggu penghasilan susu anda? Mari kita berkongsi ilmu dan pengalaman....








***


taken from Cery...
Just to share with you dear… setiap ibu yg menyusukan babynya.. pasti melalui cerita, pengalaman dan masalah yang lebih kurang saja. Saya juga tak nafikan..saya sendiri melaluinya.. tipulah kalau saya kata saya tak pernah mengalami masalah lansung sepanjang bfeeding….. Cuma dalam kes ini..perahan susu berkurangan tatkala sedang menses (period)…..orang kata ia adalah sesuatu yg normal.......tapi nak tahu kenapa hasil perahan susu ibu berkurangan apabila si ibu period..?

Sesetengah wanita mengalami temporary drop in milk supply in the days just prior to a period and for a few days into one .. rilekss.. jangan risau or panic…….C uma sesetengah wanita mengalami. Ada wanita yang tidak.… ini disebabkan level kalsium dalam darah turut berkurangan tatkala si ibu sedang period. Oleh itu, ibu yang sedang menyusu digalakkan untuk mengambil makanan tambahan kalsium (calcium/magnesium supplements). 

Perlu diingat susu yg dihasilkan ketika period atau hari biasa adalah sama saje. Bukanlah susu time priod tu kurang berzat or tak sedap. Apa yang penting, bila period dah stabil, dah masuk hari ke tiga – ke empat level hormone pun dah kembali normal.. milk supply akan jadi normal semula…. Dan yang paling penting sekali.. baby tak meragam..sbb dia faham..mamanya tgh period… (cume si ibu kene banyakkan minum air kay).

Tapi ade juga sesetengah baby yang reject susu time ibunya period. Maybe baby tu rasa susu tu pelik skit. Tapi ni sume hanya sementara and tak berlaku kat semua org…. jadi lain org, lain perjalanan penyusuannya.

Jadi kesimpulannya, rawatan yg efektif untuk cabaran penyusuan ketika period ialah pengambilan calcium/magnesium sepanjang ovulasi dan disambung hingga hari ketiga period… Kalau period tu jenis yang tak regular, start ambil calcium/magnesium di hari yang ke -14, start dari last period.. or kalau senang kira…. Just ambil je supplemen calcium/magnesium tu sepanjang penyusuan…. Takyah nak kira bila hari 14 ..bila ovulasi….. payah!! dahla banyak yang nak di makan...yer tak..….hehe

Dos pengambilan yang dicadangkan ialah…1500 calcium/750 magnesium but can be as low as 500 calcium/250 magnesium. The higher the dosage the more effective and quicker the results).

Di Shaklee, supplemen kalsium-magnesium (Cal-Mag) dikenali sebagai OsteoMatrix. Pengambilan yang disyorkan ialah sebanyak 4 biji sehari, bersamaan 1000 mg kalsium/400 mg magnesium. Ini bermakna, setiap sebiji pil Cal-Mag Shaklee boleh membekalkan 250 mg kalsium/ 100 mg magnesium. so kalau hari biasa, ambil 2 biji.. is good enough for u to prepare sebelum kedatangan kawan baik kita tu..…

Apa2 pun.. kene relaks, jangan stress!!! kene fikir positif… bila dah start period, tak semestinye habis dah perjuangan menyusukan baby… (kalau fikir positif, period tu meaning that you are normal and healthy woman...subur ..)

Dan sebagai penutup.. remember this...... “Jika ibu mengambil vitamin dalam diet harian maka ia menambahkan zat nutrisi ke dalam susu ibu itu sendiri dan hasilnya anak mendapat banyak zat dan dapat membesar dengan baik sekali”.

P/S: 
Apa yang Cerya tulis ni hasil dari bacaan dan pengalaman beliau..... fakta2 boleh di rujuk di kellymom.com.. She love that site ...especially dulu2 time dia tgh bfeed..ni lama dah tak bukak.. tp sebab sekarang ni tgh mengguide rakan2 seperjuangan yang bfeed..maka kene baca balik.. bagus gak... untuk diri sendiri.. refresh memori...)

Sharing is caring kan? niat momma ingin berkongsi dengan bu-ibu yang lain dan secara tak langsung momma sama2 belajar dan kongsikan bersama pembaca...dan paling tidak pun momma dapat menambah rakan dan mengukuhkan silaturrahim.... Have a great day!!! 
 

Comments

info yg brguna..thnk alot..
Mek Rose said…
yes...setuju
sy pon telan ostematrix 4 bijik sehari
sy mmg jenis susu merudum time peot..nak2 lagi seminggu sebelum kwn baikku itu mai

tapi dah biasa dah..dulu2 risau gak..ehehe
Unknown said…
best info..mintak izin momma nk copy ke blog saya ye?
nad said…
thanks sbb kongsi :)
Ibu Ilyanie(s) said…
good info and good preparation for me.. :D. thank u much!
Diyana said…
eh ye ke camtu?oo patutla..