Skip to main content

Kolestrol Tinggi?? Cara nak turunkan Kolestrol

Kolesterol adalah salah datu keperluan yang penting dalam badan kita. Antara tugas kolesterol yang penting ialah:
  • membantu dalam penghasilan vitamin D untuk penyerapan kalsium.
  • sebagai pelapis membran sel bagi memudahkan sel menyetap nutrient
  • membantu hormon seksualiti
  • pembentukan jaringan dalam otak dan urat saraf
 sumber google
Namun, kolesterol yang berlebihan boleh mendatangkan bahaya. Apabila kolesterol terlalu banyak dalam darah, ia akan terkumpul dan menjadi ‘deposit’ yang menyempitkan salur darah. Ini menyebabkan salur darah menjadi sempit dan menjadi penyebab kepada beberapa gejala seperti sakit jantung dan strok.

Antara penyebab kolesterol yang tinggi dalam darah ialah dari corak pemakanan kita. Banyak mengambil makanan berminyak, berlemak, amalan merokok adalah antara penyebab kepada kolesterol tinggi. Faktor genetik boleh jadi penyumbang juga kepada kolesterol tinggi dalam darah.

Apakah vitamin/supplement yang sesuai untuk menurukan kadar kolesterol?

Fibre plan unflavoured


Pernah tak tengok satu iklan di TV? Katanya kadar kolesterol saya turun 30%. Itu sebenarnya adalah fungsi serat. Di Shaklee kami mempunyai Fibre Plan Unflavoured, serat yang berbentuk serbuk dan rasa seperti nestum, amat sesuai untuk mereka yang menghidap kolesterol tinggi. Serat tersebut akan mengikat kolesterol berlebihan dan menyingkirkannya dari tubuh bersama-sama bahan buangan.


Omega Guard


Omega Guard adalah minyak ikan yang kaya dengan EFA (essential fatty acid), atau asid lemak perlu. Asid lemak jenis Omega-3 membantu meningkatkan kadar kolesterol HDL (kolesterol baik). Kolesterol baik ini akan mengeluarkan kolesterol dalam pembuluhd arah agar tidak terjadi pengenapan kolesterol di situ.


Garlic


Bawang putih telah digunakan sejak turun-temurun untuk menurunkan kadar kolesterol.
 
Lecithin


Lecithin meneutralisekan kolesterol dalam darah. Ia membantu mengurangkan kadar kolesterol kita. Ia adalah peng-emulsi kolsterol yang yang utama. Contoh untuk mejelaskan perkataan emulsi ialah apabila kita membasuh pinggan berminyak dengan sabun, minyak itu akan ‘luruh’ mengikut  buih sabun. Begitulah kolesterol di-emulsi oleh lecithin.


Vitamin E


Fungsi vitamin E dalam penyingkiran kolesterol ialah, vitamin E menguatkan lagi fungsi lecithin. Vitamin E memudahkan penyerapan lecithin oleh tubuh. Vitamin E juga menjaga kesihatan pembuluh darah, menjadikannya lebih fleksible sekaligus mengelakkan pengenapan kolesterol.
 
Di samping itu, mereka yang mengalami kolesterol tinggi boleh mengambil vitamin asas seperti Vita Lea, B Complex dan Vitamin C sebagai memenuhi keperluan harian tubuh. Malah vitamin-vitamin asas ini juga membantu membekalkan tenaga, mencantikkan sel, menyokong sistem imuniti badan dan sebagainya, termasuk mengawal tekanan dan stress.

Minum air, rehat yang cukup, menjaga pemakanan dan bersenam adalah perkara2 keutamaan yang tidak boleh diambil mudah oleh mereka yang menghadapi masalah kolesterol tinggi. Cara hidup sihat, gaya hidup sihat, makan cara sihat, amal ibadah yang sihat, insya-Allah selamat.

Thanks to MamaLyna for sharing & caring!! 

Berminat? 
Call.SMS :: 019-2682709
Email: azlin.mohdatan@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Comments

Azrina said…
Memang amik lecithin sbb kena batu hempedu huhu akibat byk ambil makanan berkolestrol. Vit E pun makan tapi jadi takut nak makan semua tu sbb aritu kena puasa lebih 24 jam sbb hempedu dah bengkak dan ada infection. Ermm nak beli fiber tak berduit lagi tapi akan ku usahakan.
alinalan said…
Ya Allah, cabarannya. Semoga Along azrina cepat sembuh. InsyaAllah kalo kita dah niat & doa, pasti kt akan dpt apa yg kt usahakan tuh. Alin doakan kejayaan & kesihatan yg terbaik utk akak. Amin!!