Skip to main content

Penyusuan without Suplement VS Penyusuan with Supplement

Pengalaman menyusu anak pertama (Damia) dan anak kedua (Dzakirah) ternyata cukup berbeza. Perbezaan yang paling ketara adalah semasa menyusukan Damia momma tiada mengambil apa-apa supplement. 


Persediaan penyusuan Damia agak lambat momma gali. Bayangkan semasa berpantang baru nak gali... so lesson learnt to bakal-bakal ibu baru jangan follow macam momma tau. Apabila habis berpantang dan mula start kerja pelbagai dugaan dan cabaran melanda. Masuk bulan ke-5, susu momma drop giler. Pelbagai usaha momma lakukan, cakap la milk bosster apa yang momma tak makan. Teh herba semua momma balon. Baunya toksah cakap ler.. telan jer... semuanya untuk simanja Damia. Alhamdulillah Allah mengizinkan momma untuk menyusukan Damia sepenuhnya dengan susu ibu sehingga berusia 1 tahun 2 bulan. 

Titik tolak dari pengalaman penyusuan Damia, momma tekad untuk berubah dan mencari jalan untuk yang lebih baik dalam menjayakan penyusuan anak ke-2, lil Dzakirah. Persediaan awal momma lakukan sebelum masalah susu kurang melanda. Selain itu since momma melahirkan Damia semasa sebelum bulan Ramadhan 2008, so bayangkan ler berapa hari momma kene ganti puasa. So momma nekad mengambil Set B Breastfeeding yang mengandungi Vita-Lea, B Complex, Vita-C dan Alfalfa

.
Penyusuan ni satu PERJUANGAN.... PENGORBANAN!!!

Ala-ala berjuang di medan perang……. Yang tak mengalaminya mungkin tak faham…. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul…… kenapa dipanggil perjuangan????
  • 1-sebab cabarannye memang menduga keimanan…. Mental dan fizikal…. 
  • 2-sebab pahala yang dijanjikan Allah amat besar..…..
Momma nak share tentang pengambilan vitamin SET B Shaklee sepanjang 8 bulan momma breastfeeding lil Dzakirah. Ini pengalaman momma sepanjang 6 bulan mengambil supplement shaklee. Ianya bukan drug / sekadar milk booster…… Secara jujurnya dimaklumkan: pengambilan vitamin memberi kesan yang positif bagi ibu yang mengandung dan menyusukan anaknya.
Setelah sebulan pengambilan Budget Pack (Set B) for breastfeeding, momma memang dapat rasakan perubahan yang KETARA dari segi kecergasan+kesihatan tubuh badan DAN kualiti susu perahan. Memang rasa sangat cergas, kurang stress+lebih ceria dan susu pun increased! Wowww..tak sangka ye efek gumbira ni sangat membantu ibu-ibu menyusu!

Bile badan sihat, kite rase cergas dan semangat nak buat kije, Bile kite tidak stress, hati pun happy jer. So, bile ade kedua-dua elemen sihat+gumbira, kite akan dapat produce susu yang banyak dari hari-hari yang tak berapa nak sihat dan agak stress..ye dak?
Alhamdulillah, Sehingga 8 bulaan nih susu masih maintain, takde drop macam zaman Damia dulu!
Antara faktor-faktor yang menjayakan penyusuan @ Korea/mahupun travel outstation!
So, anda nampakkah peri pentingnya pengambilan vitamin ni skarang ye...momma tidak bertujuan untuk membuat sebarang comparison brand sesuatu product vitamin dengan yang lain mahupun memberi strong recommendation untuk anda membeli ape jenis vitamin yang sesuai. Terus-terang bagitau yang momma ambil SHAKLEE PRODUCTS sebab selepas percubaan mengambil Shaklee selama 1-bulan, momma amatlah berpuas hati dengan kesannye kepada kualiti susu dan kesihatan badan. Oleh sebab itu, join jadi member dan terus membeli FULL SET.
Suplemen ni semua hanya membantu, usaha tu daripada kawan-kawan sendiri juga - rajin pam/ feed baby, byk doa/ zikir, jaga makan minum, amalkan suplemen, stress management, istiqamah dan disiplin. ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka mengubah diri mereka sendiri.

susu ibu secara semulajadi memang terbaik. dan SHAKLEE menambahkan lagi kebaikan dalam susu ibu. konsepnya simple, macam susu formula juga. bukankah kajian berterusan dilakukan ke atas kandungan susu formula demi mendapatkan susu yang baik? macam tu juga susu ibu, pengambilan suplemen menambahkan lagi kualiti susu tersebut. Dan momma pilih SHAKLEE kerana ia mementingkan kesihatan ibu dan anak. bukan anak semata-mata.

bagi kawan-kawan yang baru mencuba atau sedang berura-ura mahu mendapatkan suplemen ini, mesti tertanya-tanya apakah kesan-kesan awal setelah consume suplemen ini? dalam ertikata lain, menjawab persoalan kawan-kawan " what should i see eh after taking this suplements?"

1. kawan-kawan akan rasa a bit more energtic than usual. ini adalah kesan pengambilan b complex, yang berfungsi seumpama spark plug yang mencetus pembakaran dalam enjin supaya kenderaan dapat bergerak. b complex menukar gula menjadi tenaga ;-)

2. susu menjadi lebih pekat, kelihatan lebih berkrim. ini kerana pengambilan vitamin dan alfalfa menambahkan nutrisi ke dalam susu badan kita.

3. urin menjadi lebih kekuningan dan susu menjadi kekuningan @ kehijauan lantaran tindakbalas b complex dan alfalfa. untuk ini, kawan-kawan perlu minum air dengan banyak.

4. Susu mudah terhasil, atau dalam perkataan lain, susu menjadi banyak JIKA kawan-kawan mengamalkan pengambilan suplemen dengan teratur.

WALAUBAGAIMANAPUN, panduan bawah nih mommies kena patuhi, WAJIB. Bukan senang nak senang kan??... kredit to Hadha...
1. sessi perahan yang konsisten. minimum 6 kali sehari. bear in mind that kekerapan mengosongkan breast sangat crucial sekiranya
2. pengambilan air yang mencukupi keperluan badan ibu menyusu. boleh dapatkan performance drink untuk elak dehidrasi.
3. pengambilan makanan yang seimbang dan berkhasiat. suplemen bukanlah makanan utama ye.. suplemen = makanan tambahan.
4. pengambilan suplemen secara teratur dan konsisten.
5. amalkan zikir2 dan doa2 berkaitan penyusuan dan amalan murah rezeki.
6. banyakkan bersyukur. kadang2 pam dapat 1 oz, jangan marah2.. itu rezeki ALLAH bagi kan?
7. positif dan berbaik sangka, terutama dengan ALLAH. fikirkan ada, fikirkan mampu.
8. ISTIQAMAH
Berminat? 
Call.SMS :: 019-2682709
Email: azlin.mohdatan@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  

** Testimoni ini adalah pengalaman sendiri dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut. 

Comments

Pija Madzlan said…
Buat yang tak mampu mendapatkan suplemen pulak, pasttikan cuba untuk makan makanan berkhasiat :) Saya share dekat http://www.facebook.com/pages/Malaysian-Mom-Bloggers/113479622052402 ek
alinalan said…
Thanks Pija.

Yes makan makanan yg berkhasiat... Perkongsian ini lebih utk those ibu2 yg bekerjaya... Anda yang MEMILIH apa yg terbaik untuk badan anda. Hanya anda yg tahu!!
Unknown said…
momma..klau utk org yg sgtlah susah memakan supplement cam sy ni nk wat cane ek..sgtlah ku tdk suka.huhu..skrg ibarat kais pagi mkn ptg.. :(