Skip to main content

Susu Merudum? Perlu tahu punca, baru cari Penyelesaian

Majoriti besar ibu2 yang menyusu akan segera mencari alternatif ingin membeli milk booster jika susu merudum.... risau dok fikir nak mkn ape utk banyakkan susu...normal lah tu kan....kerana rata2 yang call/sms momma ingin membeli supplemen kerana sedang mengalami susu merudum....Entry kali ni  sekadar ingin berkongsi info tentang punca kenapa susu kurang..kerana karang kalu kita mkn milk booster dan susu still down.. sure stress..lagi tension..kan kan?..Jadi..jom kita semak punca2 susu sedikit atau takde langsung:
  • Stress (ini semua org mengalaminya.. baik ibu yg bekerjaya atau yg bekerja di rumah 24jam.
  • Teknik penyusuan yang salah..contoh aerola tu tak lekap habis ke mulut babu..baby dok hisap puting je.
  • Kurang pam..atau dalam maksud yang lain tidak cukup rangsangan daripada bayi. ni apply kepada ibu2 yang bekerja....sepanjang siang tak jumpa baby...sepatutnye kene rajin pam..ni skip sesi pam/pam atau pam kuang dri6x sehari....utk ibu2 yang kat rumah..kene sentiasa kasi direct breastfeed bile brsama dgn anak.
  • Tidak cukup rehat... terlalu penat yang melampau.
  • masalah hormon dan kesihatan.
  • penggunaan pil perancan (pil perancang memusnahkan vitamin B dalam bdn..sedangkan ibu2 memerlukan vitamin B utk produce susu)
  • Pengambilan pil antibiotik
  • Teknik pam yang salah / pam tak cekap.
  • Pemakanan yang tidak seimbang...suka makan fast food..bla bla bla..

Ini antara sebahagian punca2 yang saya rasa susu merudum... jika ada sesiapa yang expert..boleh lah tambah lagi. Kita bantu ibu-ibu yang lain pula. Apabila kita dah tahu punca yg membuatkan susu kurang.
Barulah kita cari jalan penyelesaian, kerana momma nak anda tahu alfalfa (also act as milk booster) bukan semata2 jalan penyelesaian kepada susu merudum. 
Momma nak ibu2 semua tahu kepentingan vitamin kepada tubuh badan si ibu kerana ia bantu tubuh sihat dan melancarkan proses penghasilan susu ibu di tambah pula jika teknik hisapan bayi dan kerapan pum yang konsisten... 
Goodluck to all mothers out there.
 
Teruskan kekerapan pump walaupun susu anda hanya banyak spt gamba di atas
InsyaAllah jika istiqamah & disiplin susu anda akan bertambah


 
Penambahan susu selepas 3 hari kekerapan & disiplin mengepam. Ibu ni tidak mengepam sehingga masuk kerja yer... baby juga telah diberi formula semasa berpantang... yang penting bukan qty susu yang dihasilkan tapi semangat ibu ini yang ingin mencuba menyusukan anaknya dengan susu ibu... Syabas kak Mas!!

Bila dah tahu punca, ibu2 kena pandai tackle the situation. Bagaimana nak tackle, baca sini!
Happy Breasfeeding & Happy New Year!!



Comments