Skip to main content

Risau tiada susu sebaik saja melahirkan anak???

credit to Akma. Memang untung duk umah kan? Thank you for sharing. Selamat mula bekerja yang & happy breastfeeding...

 sumber fr Akma
WHI 20 Apr 2011

Antara yang paling best ialah bila kak Farah Farhan cakap hanya 12% ibu tidak boleh menyusukan anak sendiri. Itu pun ibu yang menghidap AIDS dan penyakit-penyakit lain yang tidak boleh memindahkan cecair kepada anak dan juga ibu yang pernah menjalani pembedahan pengubahan struktur payudara. 

Juga dibincangkan hal yang selalu ibu-ibu cakap iaitu selepas kelahiran di mana susu tiada. Jawapannya ialah susu ibu sebenarnya sudah ada sebaik saja bayi dilahirkan kerana hormon estrogen banyak terkandung dalam uri bayi. Estrogen dan prolaktin adalah hormon penghasilan susu yang berkadar langsung oleh itu sebaik saja bayi & uri dikeluarkan, susu ibu sudah mula dihasilkan. Cuma pada tiga hari kelahiran susu hadir dalam bentuk kolustrum "makanan pertama bayi" iaitu cecar melekit & kekuningan dan tidak berupa susu langsung.

Akhir sekali kak Farah Farhan cakap percayalah, semua orang mampu mampu menyusukan bayi sendiri sebab kalian adalah ibu, giving birth to baby doesnt make u a mom yet, sehinggalah anda menyusukan baby anda sendiri. Menyusukan adalah anugerah tak ternilai selepas melahirkan si kecil.
So untuk ibu-ibu baru... Galilah ilmu sebanyaknya & jadilah ratu susu ibu untuk anak-anak Anda. Terjah n3 ni untuk tips bagaimana menjadi Ratu SusuIbu... ni dari kacamata pengalaman sendiri.

Comments

Mek Rose said…
betul...sy setuju sgt2..
suka bukak blog ne..rasanya kalau sapa2 yg nak komited utk menyusu bayi mmg kena jenguk blog ne supaya tambah bersemangat!!
Unknown said…
Betul tu, intan pon setuju banget! Semua wanita mampu utk menyusukan bayinya sendiri melainkan jika ada halangan kesihatan yg membataskan diri nya.

Arissa skrg nie, dia siap kata my breast tu dia punya...haa haa...mmg addicted btl dia :D

Tak tau lah nanti bila nak cerai susu, mau 'meroyan' si arissa tu nanti .


Latest two entries:

Safi Rania Gold
Art Time With Arissa The Painter
Anonymous said…
sukanya saya dgn entry ni..
chaiyok2..

tq ea..