0
Saya pernah menulis sebelum ini tentang betapa buruknya akibat jika kolestrol terlampau tinggi didalam badan..~Kolestrol yang terkumpul kepada darah jika tidak dikawal akan membuatkan anda akan diserang tekanan darah tinggi akibat tekanan pengepamam pada jantung. Jantung akan mula bekerja keras mengepam darah untuk disalirkan ke seluruh tubuh

Proses ini pula akan menjadikan otot dan arteri jantung menjadi keras dan bermulalah penyakit lemah jantung. Lama kelamaan, jantung yang lemah membuat aliran darah berlaku dengan perlahan. Apabila darah mengalir perlahan, penimbunan lemak mula berlaku dalam darah. Ianya akan menjadikan salur darah semakin sempit dan penyumbatan akan berlaku pada bila-bila masa.

Dibawah ni saya senaraikan supplemen2 jenama Shaklee yang sesuai untuk individu2 yang berhajat nak turunkan kadar kolestrol 

Lecithin
Lecithin meneutralisekan kolesterol dalam darah. ia membantu mengurangkan kadar kolesterol kita. Ia adalah peng-emulsi kolsterol yang yang utama. C0ntoh untuk mejelaskan perkataan emulsi ialah apabila kita membasuh pinggan berminyak dengan sabun, minyak itu akan ‘luruh’ mengikut buih sabun. Begitulah kolesterol di-emulsi oleh lecithin.
Omega Guard
Satu penyelidikan yang menyokong fakta tersebut tetapi bukan muktamad menunjukkan bahawa pengambilan asid-asid lemak omega-3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.Penyelidikan juga menunjukkan bahawa paras asid lemak omega-3 yang tinggi dapat memperbaiki kesihatan kardiovaskular di samping membantu memelihara tekanan darah dan paras trigliserida yang normal. Tambahan lagi, omega-3 dapat memelihara kesihatan otak, penglihatan dan fungsi-fungsi sendi.





Garlic






Kajian menunjukkan yang bawang putih berupaya meningkat kesihatan kardiovaskular dan membantu mengekalkan tekanan darah normal serta tahap kolestrol apabila diambil sebagai sebahagian daripada diet harian yang sihat. Kajian makmal menunjukkan yang Allicin, sebatian yang terdapat di dalam bawang putih, mempunyai pelbagai manfaat termasuk dalam memberi sokongan untuk mengekalkan tahap kesihatan mikro organisma lain dalam membantu mengekalkan tekanan darah normal dan tahap kolestrol



Vitamin E
 Vitamin E menguatkan lagi fungsi lecithin. Vitamin E memudahkan penyerapan lecithin oleh tubuh. Vitamin E juga menjaga kesihatan pembuluh darah, menjadikannya lebih fleksible sekaligus mengelakkan pengenapan kolesterol.

Tak perlu ambil semua supplemen di atas utk masalah kolestrol..... memadai bergantung dgn budget dan keperluan. 

Dan disini.. saya nak berkongsi cerita tentang citer my pren yang suami seorang perokok... malah sebelum kahwin pun... dia mmg merokok. sebelum kahwin... beliau gemar ambil painkiller katanya sering sakit kepala... My pren cukup tak suke..sebab? sebab dia tahu kburukan panadol.. keburukan painkiler..... anda suka? tidak kan?...samalah dengan saya.. jadi bila dah berkahwin.... dia saya mmg tak kasi suami dia makan painkiller... tp part merokok tu tak boleh la nak ckp..itu kene ada keazaman dan disiplin yang tinggi yer... dia sekadar menyediakan supplemen sebagai prevention/protection buat yang tersayang.
Berbalik ke cerita beliau ni...4-5thn yg dulu, sejak dia saya kenal Shaklee... dia hanya hidangkan ke suami Vitamin C dan juga herbLax (utk natural detox+masalah digestion).... yelah kan...orang lelaki ni mana suke telan byk2.... lepas dia mkn vitamin C few times.. dia mengaku yang dia rasa okay.. katanya lepas mkn tu kluar kahak hitam... dan rasa lega skit lepas merokok.... Alhamdulillah..sejak dari itu..dia mmg setia dengan Vitamin C Shaklee..tak payah hidang2 dah..pandai mintak sendiri...hehe.
Hmm. itu cerita 4-5thn dulu... sekarang ni kami duduk berjauhan dah 2thn... risau tgk dia.. siapalah jaga dia kat sana (mmgla dia dah besar...tapi..hmm...Tuhan je yg tahu apa yg saya rasa...cuma saya tak reti nak luahkan)...dan 2-3bulan lepas dia mengadu kerap pening, ..dada sakit..bdn mcm overweight sbb stress kut ...risau lak ...  hmm.saya fhm org lelaki tak suke mkn supplemen byk2.. maka saya kasi ke dia Lecitin ..ada jugak bekalkan Fiber Unflavored..entah dia bancuh ke tidak dah duduk sorang2 kat sana.....(tujuan asal nak bantu dia pecahkan lemak dlm bdn tu....)...hmm...saya tak tahulah dia konsisten mkn ke tidak.. tapi selepas sebulan dua... dia kata dah habis lecitin dan vita C..nak order lagi...(aikk...hmm...saya dah agak dah..mesti dia suka ni.... saya yakin sebab lecitin ni berfungsi lebih bukan sekadar pecah lemak...Baca disini 13 rahsia fungsi lecitin....)... Dan saya pun notice yang dia mcm dah susut sedikit... and rasanya ada yg tegur beliau dah nampak kurus..
Suami beliau ni seorang yg pendiam... dia hanya bercakap yg penting2 je... dia suka berfikir sampai sakit2 kepala. Tu lah kadang2 tak tahu ape pendapat dia tentang vitamin Shaklee ni.... tapi petang tadi tgk bukan main lagi dia cerita ke mak suaminya tentang apa yang suami dia rasa lepas makan vitamin Shaklee... katanya... dia konsisten mkn Lecitin 3 biji sehari .. mula2 mkn mmg dia rasa mcm sakit dada, mcm nak pecah jantung.. (saya rasa tu semua healing krisis)... sakit lagi tak dada tu... Dia kata tak sakit dah...badan pun rasa ringan.. rasa bertambah sihat.. dah kurang sakit2 dada.....dan tadi tghari mkn nasiberiani lauk kambing.. komen suami beliau ~ biasanya lepas mkn yang daging2 ni.. kepala sure pening.. sbb dia tahu yg kolestrol suaminya tinggi....sekarang ni tidak lagi...
Itulah penangan Vitamin Shaklee...Supplemen yang beliau ambil--- > Lecitin + Vitamin C + Alfalfa + Herblax... (takdela kurus giler.. belum sampai target lagi yer..tapi yang paling penting...dia rasa lebih segar dan sihat.). dan cerita di atas hanya sebahagian cerita suami beliau dan Lecitin Shaklee... Marilah cuba Shaklee harini ..bukan hanya untuk anda, tapi juga yg tersayang..

Berminat? 
Call.SMS :: 019-2682709
Email: azlin.mohdatan@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  

** Testimoni ini adalah pengalaman sendiri dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut. 

Post a Comment

 
Top