Skip to main content

Dalam apa jua yang anda buat... Sentiasa Memberi Yang Terbaik


Motivasi Pagi from http://saifulislam.com... Alin just coretkan apa yang perlu diutamakan... 2 perkara yang saling berkait... Renung2kan!! Semoga kita diberi sekeping hati yang "degil" dan cekal untuk terus berusaha dan menjayakan penyusuan susu ibu untuk simanja. Suntikan "aura" ini dalam setiap apa jua yang kita lakukan, InsyaAllah. "Mintalah apa sahaja pada Allaah walaupun untuk mencari tali kasut yang hilang." ~ twitter Islam Speaks
  • Menyedari akan benarnya sebuah kematian di hujung perjalanan, maka marilah kita menghargai kehidupan ini.
  • Biar pun kehidupan di dunia ini sangat pendek, namun ia menentukan kehidupan tanpa sempadan usia kita di Sana nanti. Biar pun kata sesetengah orang hidup ini sementara, namun hakikatnya kesan perbuatan kita kekal selama-lamanya.
  • Justeru lakukanlah yang terbaik demi menghargai peluang yang ada dalam kehidupan yang singkat ini.
  • Fitrah manusia sukakan yang terbaik
  • Namun bolehkah kita mengharapkan yang terbaik jika tidak memberi yang terbaik? Pepatah menyebut, what you give you get back
  • Melakukan yang terbaik adalah semangat Islam dalam semua pekerjaan.  Acuh tidak acuh atau budaya melepaskan batok di tangga bertentangan dengan tatacara Islam dalam menilai perbuatan.
  • Berhakkah Allah menghendaki yang terbaik daripada kita? Sudah tentu kerana Allah telah memberikan yang terbaik kepada kita.

Buat ibu2 yang risau susu tak cukup Ramadhan ni... renung2kan kata-kata berikut pinjam from Azian Masiron, Malaysian Breastfeeding Peer Councelor (MBPC)
"Breastfeeding ni satu aktiviti yg menyeronokkan sbb konsep die “ikut suka kita”...
Bila kita ltkkan satu jadual yg “rigid”.. kdg2 ada yg stress..n sebenarnya RISAU &&  STRESS merupakan menyebab utama susu jd sikit…
1. So apa yg sy cadangkan disini, if rasa susu tu cukup walaupun tak bnyk, cara tu dah memadai.. if rasa mcm tak cukup, bole ditambah satu lg masa mengepam, sekiranya tak mampu dekat opis, pam dlm kete on the way balik, ataupun bgn awal pg n pam sebelum g keje… dirumah bole jugak pam d deirect feed serentak. Ingat, tak perlu risau2 utk dpt kuantiti yg bnyk tp mesti “CUKUP”….
2. nak tau cukup ke tak, as long as bby u sihat tak dehydrated..tak nagis2, tdo ok n hepi..so tandanya susu cukup..if u tak pasti kat bby sitter cukup tak, ajar dia utk direct feed bnyk2 kat umh.. mg berjaya ye, tiada specific formula just perancangan yg betul bergantung kepada keadaan anak n situasi..yg pasti kene Pilih untuk hidup bahagia utk susu jd meriah..bg bby susu hepi bukan susu stress k.


Comments