Skip to main content

Result - GA "Breast Milk - The choice for a new Generation"

As salam semua!!

Alhamdulillah tamat sudah "GA Breast Milk - The choice for a new Generation". Seramai 32  orang IBU-IBU HEBAT yang join GA momma ni... Terima kasih daun keladi, lain kali join lagi... Mereka semua bersetuju Breast Milk - The choice for a new Generation. Bukan hanya ada yang setuju 100%, malah ada yang menyokong 400% sehingga 1000%. Pelbagai pendapat dan pandangan yang cukup cantik dari ibu-ibu ini. Sungguh seronok dan terharu momma membacanya... Semoga coretan kalian memberikan sumber inspirasi kepada ibu-ibu baru mahupun penyusu tegar lama dalam menjayakan misi penyusuan susu ibu.

Tahniah untuk ibu-ibu semua kerana ANDA HEBAT!! ANDA SUPERWOMEN, ANDA  KENTAL. Tidak mudah berputus asa walaupun anda gagal untuk anak pertama, tak bererti anda gagal untuk anak-anak seterusnya...  Walaupun badai melanda dalam milk supply merudum... ANDA TABAH!! ANDA BANGKIT!! Semoga semangat anda akan terus membara utk meneruskan perjuangan menyusukan generasi seterusnya. 

1/ mamaZarfan
the best gift of love from a mommy to her baby..setiap titisan breast milk tu akan mengalir dalam diri darah daging baby tu..and memang semua sedia maklum lah khasiat nutrisi breast milk, yg mana tidak akan dpt ditandingi oleh mana2 infant formula pun..plus jimat belanja babe kalau memang fully bagi breast milk to baby :)
2/ Arai @ Nana
skang kan ada macam2 penyakit di sekeliling kita..spt yg kita tau,breastfeed ni terlaluuu banyak kebaikannya..mempunyai segala zat dan nutrien yg diperlukan bayi serta mempunyai kandungan antibodi yg tinggi utk mengelakkan bayi mudah mendapat penyakit..plus,bf juga menguatkan ikatan antara ibu dan bayi..which it is the best part actually..
3/ Tie2kay
anak sy tiga2 menyusu badan, selain antibodi jadi kuat dr segala mcm penyakit, ia juga dpt memupuk kasih syg antara ibu dan anak, anak tu nanti akan mempunyai sifat2 yg lembut , akal yg cerdas. .juga di ingatkan ,lagi byk anak minum susu dari badan ,rahim kita akan mengecut dgn baik ,ini dpt mengelakan kanser rahim , 'batu meroyan' istilah org tua2 bg rahim kita dulu pun tidak akan membengkak ,.ketahuilah banyak kebaikan menyusukan anak ni. . .
4/ Ummisalsabila
breast is a perfect food for babies.inanya satu cara kita nak prevent dr penyakit2 moden sekrang ni.selain tu,it allow a 'love bond' to form antara ibu dan anak.plus,it free.dimana kita boleh berjimat kos drnya.sekarang ramai ibubapa dah mula sedar kepentingan breastfeeding.dan sudah banyak kemudahan dan rujukan.working moms pun boleh lakukannya.tidak mustahil lg utk berikan anak susu ibu di generasi baru ini. So,insy anak2 cucu kita juga dpt khasiat susu ibu dgn anak2 kita mencontohi apa yg kita lakukan kpd mereka,BREASTFEEDING :)
5/ mama rifQy
OPcoz me sgt2 setuju..Macam yg telah disrankan dalam ayat Al-Quran,surah albaqarah..
“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan itu” – surah Al-Baqarah, ayat 233

- susu ibu memang pilihan yg terbaik untuk anak..susuilah anak sehingga 2years..and me mmg BF untill now..Proud 2 b Working BF mom!!Bf menguatkan ketahanan bb..dari segi antibodi badan..bukan bermaksud anak BF xkan dapat sakit..Tapi bb BF..Jika sakit..anak akan cepat sembuh..InsyaALLAH.. So,para IBu,mari la same2 kiTe penuhi hak anak2 kite..yg mmg WAJAR kite penuhi hak2 mereka!!insyaALLAH
6/ umialya
Tentulah saya setuju 100% tambahan pula menyusukan bayi seawal dia dilahirkan membolehkan ibu menghasilkan cukup susu dan memudahkan pengeluaran susu dengan sempurna, selain itu ia juga boleh:

Mengurangkan bengkak payudara. Mengurangkan kejadian jaundis pada bayi. Mengurangkan kehilangan maksimum berat badan bayi. Mempercepatkan pengeluaran ‘meconium’
7/ AshAnas
 1)susu ibu dah terbukti membekalkan antibodi kepada bayi yang menyusu. Ianya takde dalam mana2 susu formula pun. zaman sekarang ni terlalu banyak penyakit yang tak dijangka2 dan hanya susu ibu membekalkan antibodi yang diperlukan oleh anak kita. esok2 ni tatau la apa lg penyakit yang akan muncul, so, prevention is better than cure!

2) If pilihan kita adalah FM kerana FM ada DHA & etc, dlm breast milk pun ada DHA, semulajadi lagi tanpa perlu menjalani ujikaji di makmal, tanpa chemical, tanpa proses2 tertentu.

3) Malah susu ibu free & anytime boleh bagi. Anak suka, ibu selesa... Selesa masa, wang ringgit... bapa pun senang hati kan..

4) setiap mamalia menyusukan anak. dan setiap susu yang dikurniakan Allah utk setiap mamalia tu berbeza dr segi kandungan dia. Susu manusia hanya utk manusia utk tumbesaran manusia. begitu jugak dgn susu mamalia lain, hanya utk anak2 nya mengikut keperluan mereka...
8/ QZhayat
Sangat bersetuju kerana menyusukan anak ni memang dah jadi lumrah alam. Setiap apa yang telah ditentukan Allah itu ada terkandung kebaikan di dalamnya.
9/ Imaan09
Saya SETUJU kerana kebaikan-kebaikan penyusuan susu ibu yang tidak dapat dinafikan lagi. Meskipun tidak semuanya, ingin saya sebutkan disini hanya beberapa, antaranya adalah : ikatan kasih anak dan ibu, antiviral, antibakteria, jimat duit, antibodi, kesihatan payudara si ibu, penghadaman si anak dan 1001 yang lain.
Tetapi mengapa saya setuju bahawa ia pilihan generasi baru ?? Kerana masyarakat memandang penyusuan susu ibu dari sudut negatif, di mana saya berpendapat bahawa satu-satu aspek tersebut adalah KELECEHAN dan KEKURANGAN INFORMASI.. Maka generasi baru yang lebih celik komputer, berteknologi tinggi dan atas rasa ingin saling bantu membantu akan memilih penyusuan susu ibu tanpa rasa "leceh atau renyah" Ini kerana pada masa kini kehadiran gajet2 moden (breastpump dan aksesorinya) dan laman forum perbincangan mahupun blog2 peribadi banyak membantu golongan2 era baru untuk kembali memilih penyusuan susu ibu. Semoga pada masa akan datang, ia tidak lagi dilihat sebagai sesuatu yang kuno, atau kampungan.. Semoga semua mitos2 penyusuan juga dapat dihapuskan. Let us back to our nature..
10/ Nureen
sgt2 setuju.. anak saya dengan rasminya baru jerr berhenti BF semlm sbb dah cukup 2thn..
11/ Yaniebest
Kenapa saya setuju??
1)susu ibu mempunyai khasiat yang sepenuhnya yang tidak dapat ditandingi oleh susu2 formula yang lain.
2)dapat menjimatkan kos perbelanjaan untuk anak.
3)ikatan kasih sayang antara ibu dan anak menjadi semakin kuat.
12/ belogmamania
saya sangat setuju sekiranya "Breast Milk dijadikan pilihan untuk generasi akan datang" kerana?!! generasi akan datang akan menempuh pelbagai rintangan disebabkan kecanggihan teknologi. memandangkan bumi kita semakin tua banyak pencemaran sedang berlaku..Penyakit yang datang sukar dicari penawarnye. Susu Ibu pilihan terbaik untuk menghindari dari penyakit insyaallah sekiranya diizinkan ALLAH S.W.T.. alhamdulillah masa for da 1st 6month menyusukan nia sangat jarang demam..eh boleh dikira la.. tak percaya sila tanye opah nia..ekekeke. nia pun semakin lincah dan lasak..aktif...
ingat lagi masa sebelum bersalin kan nia..terpikir eh camne aku nak susukan baby yang bakal lahir ni? alamak geli la..malu la..tapi naluri tu datang sendiri bila sahaja nia lahir...pastu semasa menanti sedang dijahit..nia nangis mengalirkan air mata minta susu kerana lapar...sangat terharu bila dia mula menyedut zat-zat susu saya.. dalam hati saya berdoa Ya Allah berkati rezeki anakku ini..ada orang mungkin malu menyelak baju di shopping complex untuk baby mereka..tapi saya tidak...sekiranya mall tidak menyediakan bilik penyusuan susu ibu saya duduk di kerusi yang ada untuk menyusukan nia...sebab nia kalau nak susu sangat la tidak menyempat sebab susu ibu nye sedap..lagi satu.. bagi baby minum susu ibu merapatkan lagi rasa kasih sayang antara kita semua... baby juga sentiasa chumel seperti ibunya...insyaallah...
13/ Yaati Nor
saya amat setuju..kerana anak susu ibu anak menjadi senang dibentuk..insya Allah..anak manusia kena minum susu ibu, bukan susu lembu...tp usaha kena gigih..saya tak sempay pump time dlm pantang kerana tak cukup ilmu..tp alhamdulillah tp susukan baby zahra 1thn 2bulan++ dan masih mengepum lg skrg..
14/ Ummi Hanie
sy sgt2 setuju dgn statement "Breast Milk - The Choice For A New Generation" kerana ia adalah sumber semulajadi dan anugerah besar dari allah untuk memuliakan kita kaum ibu .  Dan saya yakin antara faktor berlakunya breast cancer ialah kerana tidak breastfeeding bayi .

Dan perkara paling mahal yg tidak dpt dibeli dgn wang ringgit ialah "bonding" antara ibu dan bayi,dan seterusnya memberi impak yg besar sehingga anak itu dewasa kelak . susu ibu diperakui mengandungi antibodi semulajadi , jadi mengapa tidak berikan pd bayi masing2 ? adalah satu kerugian dalam diari hisup seorg ibu jika dia tidak menyusukan bayinya sendiri ...
15/ Kak yong
setuju.. sangat2 setuju... "Breast Milk - The choice for a new Generation" sebabnya - mudah, simple dan tak perlu angkut mcm2 utk sediakan susu utk anak.. selak jer dah tersedia mcm2 khasiat utk anak... ;)
16/ SitiSifir10
Saya setuju 400% kerana :

1. Asmaa' dahulunya minum susu formula, disebabkan dia diberi susu yang 'kurang lumayan' (baca sebagai murah :P) maka tubuhnya kurus. Bila saya menyusukan Arwa dengan susu badan dan selepas berhenti menyusukan Arwa setelah disahkan mengandung, malah sambung menyusu dengan susu yang sama dengan yang Asmaa' minum, tubuhnya montel, kulitnya cantik dan yang saya terkilan sangat hubungan antara saya dengan Asmaa' agak jauh berbanding dengan Arwa. OK, mungkin ada faktor lain di situ. Di sini saya telah percaya bahawa susu ibu terbaik sebanyak 100% berbanding susu formula.

2. Usamah juga diberi susu formula, alhamdulillah dengan susu yang agak lumayan. Tetapi ketagihannya kepada susu botol, serta semasa zaman dia masih memakai disposable diapers menyebabkan dia banyak buang air dan yang lebih memenatkan lagi dia banyak muntah tak kiralah atas lantai atau tilam atau dalam kereta. Tapi ini tidak berlaku kepada Arwa dan Ahmadi yang disusukan penuh. Keyakinan meningkat sebanyak 200% :)

3. Uwaiys, sedari kecilnya telah berhadapan dengan pertukaran susu dari yang lumayan kepada yang tidak kerana sering menghadapi masalah cepat lelah. Saya tidak menyedari bahawa penyakit itu mungkin disebabkan oleh 'susu formula' sehinggalah sekarang kami berikan dia susu segar dari Pejabat Haiwan. Andailah saya sedar awal sedikit tentang penyusuan susu ibu ini adalah the best choice mungkin perkara ni boleh dielakkan. Keyakinan bahawa "Breast Milk - The choice for a new Generation" menjadi 300%

4. Melihat kepada Arwa yang sihat (alhamdulillah) malah dia jarang demam, hubungannya yang erat dengan saya, giginya yang cantik, kulitnya yang tidak menggerutu....saya yakin 400% bahawa "Breast Milk - The choice for a new Generation"

Maka tiada alasan lagi untuk saya meneruskan misi menyusukan Ahmadi sehingga 2 tahun. Walaupun terpaksa bayar fidyah dan mengqadakan seluruh bulan puasa ni, tapi saya percaya ada sebab rukhsah ni dibolehkan untuk ibu yang menyusukan anak
17/ Liza
Liza sangat bersetuju dengan penyusuan susu ibu terutamanya penyusuan yang diteruskan selama dua tahun. Sepertimana yang telah Allah firman : “Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang menyempurnakan penyusuan itu”. al-baqarah 233

Kemudian saidina Ali menyebutkan firman Allah:  “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungkannya dan telah melahirkannya dengan bersusah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan.” al-Ahqaf, ayat 15

Maksudnya, kebaikan susu ibu tidak dapat dinafikan lagi. Secara fizikalnya, kebaikan susu ibu dapat mengecut rahim dengan cepat dan melangsingkan badan si ibu. Jadi, marilah kita sama-sama menyokong penyusuan susu ibu sepenuhnya!!
18/ Zaidah
zai memang setuju 200% .... kerana
a. Susu ibu adalah anugerah yang Allah berikan yang terbaik untuk anak...selain Rasulullah pun menyuruh kita menyusukan anak kita sehingga berumur dua tahun

b. Susu ibu memenuhi keperluan anak-anak mengikut usia anak

c. Kebaikan susu ibu kepada bayi
   i. mengandungi antibodi yang tinggi bagi mencegah penyakit
   ii. menggalakkan tumbesaran yang baik
  iii. meningkatkan daya perkembangan intelek yang baik
  iv. mengurangkan risiko alahan

d. Kebaikan susu ibu kepada ibu   
    i. membantu pengecutan rahim dan mengurankan pendarahan
    ii. mengurangkan risiko barah payudara dan ovari
    iii. menjarakkan kelahiran
    iv. mengeratkan kasih sayang antara ibu dan anak
    v. menjimatkan masa dan wang
    vi. mudah dan tidak perlu persediaan sebagaimana FM

dan tidak ketinggalan bila firas nangis...sumbat nenen aje dia akan senyap so susu ibu adalah sebagai ubat penenang kepada anak-anak...
19/ Oren
Basically, saya setuju..cuma mungkin u buleh rephrased the sentence...  "Breast Milk - The ULTIMATE choice for the WHOLE Generation"

Hahaha..matilah..dh la join contest org, siap suh rephrased lagik..maaf puan blog.. secara logik akal, baby manusia harus minum susu dari ibu manusia jugak, bukan dari lembu, kambing, unta dsbgnya..melihat contoh di zaman dahulukala, Rasulullah sendiri dicarikan ibu susuan yg bernama Halimatus Saadiah..Jadi, mmg org dahulu, walopun mereka takde FM, tapi mereka sendiri tahu dan faham fitrah manusia..apatah lagi kita? (yg diwar2kan sebagai moden, trendy, maju dan sebagainya)

sejarah penyusuan saya tidak sebaik org lain, malah tiada apa yg perlu dibanggakan..
anak pertama cuma dpt bf selama 1 setengah bulan..sebab lepas habis cuti 60 hari, saya hantar anak kecik saya pada MIL untuk dipelihara..cetek ilmu, saya tak tau pun EBM boleh simpan lama dlm fridge..huhuhu..

anak kedua, setakat 5 bulan..faktor kegagalan, persekitaran..plus my mom selalu cakap, baby asik nangis sbb susu saya tak cukup...huhuhu...

anak ke 3 pun takat 5 bulan jugak..kes sama mcm yg no. 2 tuh..

and lastly, my baby yg baru menginjak umo setahun..dia, saya exclusive bf setakat 10 bulan shj..lepas tu terpaksa campur..FM hanya diberikan di nurseri..sebab stok beku EBM telah habis licin..saya perah hari ini, buat bekalan dia esok di nurseri..dirumah, mmg tiada fm utknya..hanya direct feeding sahaja..

dan bonding kami mmg kuat..dia satu2nya yg tak bleh berenggang ngan saya..anak2 yg lain, pada usia yg sama, tak kisah sgt kalo duduk ngan maktok diaorg (mak saya lah)..yg bongsu nih, mmg lain sgt2..mgkn sbb bf paling lama, so, bonding adalah lebih kuat..harap betullah teori ini..

dan disebabkan semangat nak bf baby, lepas jek maternity leave, terus saya declare pada bos, saya tak mahu keluar outstation..kalo setakat area penang, ok lagi (sbb boleh balik hari)..kalo jauh2, mintak maaf, sbb saya fully bf baby saya..hikhikhik..alhamdulillah, bos paham..colleague pun takde la nak push saya..bos pun siap usik2 saya, tanya bilakah masanya saya nak buat 'bisnes'? (yer, saya guna term bisnes bila saya nak pump susu di pejabat..hihihi)
20/ Nieda
 SETUJU. Tiada susu lain yang setanding dgn susu IBU. Kajian telah membuktikannya!!  Bila anak menyusu dengan susu ibu itulah bonding paling kuat. Saya sangat percaya bila dewasa kelak, sejauh mana pun anak itu pergi dia pasti akan ingat pada ibu bapanya sebab setiap titisan susu ibu yang mengalir dalam badan anak itu terbentuk dari susu ibu.

Susu ibu sangat berkhasiat untuk mencegah penyakit terutamanya penyakit zaman sekarang, dan sekiranya anak itu sakit, susu ibu cepat recover.  Tak perlu bersusah payah, hanya selak dan beri shj kepada anak. Yang paling utama susu ibu akan berubah2 mengikut usia anak dan cuaca. cthnya, kalau cuaca panas susu akan menjadi lebih cair supaya baby boleh hilangkan dahaga.
21/ Anin
susu ibu tiada tandingan tiada saingan dari segi harga, khasiat dan kebaikkannya.  anak suka ibu lebih lagi suka
22/ Ummi Ummair
SEMUA KENYATAAN IBU-IBU DI ATAS ATAU SELEPAS INI ADALAH BENAR/BETUL/TEPAT (termasuk kenyataan Mommamia sendiri) DAN TIADA SIAPA PUN DALAM DUNIA INI YANG BERANI MENYANGKAL TENTANG SEGALA KEBAIKAN YANG ADA PADA SUSU IBU!
23/ Kayzie
setuju banget..simply because susu ibu adalah yang terbaik yang di anugerahkan oleh ALLAH. Zat dan nutrisi yang tak mungkin dapat di tandingi oleh susu-susu lain. Breasfeeding menjadi keistimewaan kepada ibu-ibu moden yang kebanyakannya pada zaman sekarang bekerja untuk mengeratkan hubungan kasih sayang dengan anak. Dan terbukti anak-anak yang di susukan dengan susu ibunya mempunyai antibodi yang lebih hebat!!
24/ Ammi Sara
 sangat2 lah ammi setuju. Yelah kitakan nk generasi baru kita ni yg IQ tinggi, sihat, antibodi kuat, bijak pandai, fizikal dan mental pun ok, semua ni InsyaAllah diperolehi dari BREAST MILK yg sudah ramai tahu byk khasiat nya, dan juga dari bonding ibu dan anak yg terhasil dr bf ni... Lagi pun dlm Quran pun dah tulis..

Selain itu, kita juga mahukan generasi akn dtg ni utk juga bf anak2 mereka utk terus melahirkan generasi yg bagus2 juga InsyaAllah..Breastfed children InsyaAllah will breastfeed, betul tak? Yang paling penting breastfeeding ur baby memberi bentuk badan yg ideal kpd mommies/ibu/ummi/mak/ammi semua kan, hehehe..
25/ Faizah's
Sbg seorg ibu yg baru hmpir 4bln menyusukan anak, sy merasakan breastfeeding merupakan sesuatu yg sgt istimewa... hnya org yg melaluinya shj yg memahami betapa pengalaman breastfeeding ini tersgt istimewa utk si ibu dan anak yg disusui...(termasuklah yg menjadi ibu susuan) sbb itulah allah swt telah berfirman dlm al-quran mengenai menyusukan anak n lenkapkan tempoh penyusuan bg yg mampu selama 2thn... ini menunjukkan betapa susu ibu tersgtlah penting utk seorg anak sejak dia dilahirkan...

Pengalaman menyusukan aisya nafisa (anak saya) merupakan pengalaman yg plg istimewa n menggembirakan sy... walaupn sy xdpt merasa pengalaman menyusukan selepas 1jam bersalin sbb sy bersalin di hospital yg bukan rakan bayi... aisya telah diberikan susu formula seawal dilahirkan... sy sgt sedih waktu tuh, namun smgt sy utk trus menyusukan aisya xpernah pudar... antara cabaran2 yg terpaksa sy lalui adalah:

1) Tiada sokongan dari keluarga n org terdekat

2) Aisya didedahkan dgn puting botol seawal dlm pantang lg

3) Kurangnya ilmu breastfeeding

4) Tiada ahli keluarga yg menyusukan penuh anak (kira faizah org pertama la...)

5) Selalu kena kutuk/kondem/kritik setiap kali bersmgt utk menyusu penuh aisya...

6) Aisya mengalami nipple confusion pada waktu siang since dia terdedah dgn botol pd waktu siang

Walaupn byk sgt cabaran nk menyusu penuh anak kesayangan, sy masih gigih nk teruskan... xjemu2 utk pumping, 'paksa' aisya utk direkfeeding utk stimulate cik B, amik supplement dan mcm2 lg.. kkdg rasa keseorangan bersusah pyh berikhtiar utk teruskan penyusuan yg kkdg da nmpak da smpai pada penghujung jln... tp bila difikirkan masa depan si kecil rasa xsanggup sgt2... ibu mana xmahukan yg terbaek utk anak sndiri... tsk3...

Hnya ibu2 termasuk kak alin yg menyusu penuh anak menjadi sumber inspirasi sy buat masa neh...mg kita sama2 berjaya dlm penyusuan n makin bertmbh ibu2 yg akn menyusukan anak pasneh... semua ini utk generasi akn datang... umat nabi muhammad saw... insya allah... bersmgt sume~!!! HAPPY BREASTFEEDING~~~
26/ Lydzar
Tiada perkataan lain selain "SETUJU" dgn Breastmilk the choice for a new generation.

Walaupon gagal utk anak pertama, saya masih berjuang sepanjang pregnancy anak kedua saya supaya dia masih dapat bekalan susu mama walaupon tak sepenuhnya. Alhamdulillah berkat tekad dan semangat mereka bertandem nursing selama satu tahun 2bulan. Tapi akhirnya saya terpaksa surrender juga kerana dh pregnant anak ketiga. Sedih yg teramat sangat sebab cita-cita penyusuan penuh selama 2 tahun tidak tercapai.

walaupon begitu semangat akan terus membara utk meneruskan perjuangan menyusukan generasi saya seterusnya yg ketiga ni. Terlalu banyak kebaikan yg boleh mama dan anak-anak dapat daripada breastfeeding. Tak ternilai harganya.

Pengalaman dan kenangan menyusukan mereka juga boleh dikongsi dgn kawan-kawan lain supaya mereka rasa terdorong utk melakukan yg sama.  Harap lebih ramai kawan-kawan dan para ibu menyambut baik kempen penyusuan susu ibu. Sesungguhnya tiada susu yg lebih baik setanding dgn susu ibu :)
27/ nur
Setuju 100% dengan statment  "Breast Milk - The choice for a new Generation"...
Takde susu lain ygn dapat menandingi khasiat dan nutrisi yg ada dalam SI dan menyusu itu fitrah. Kita harus kembali kepada fitrah :)
28/ Mas
 yeaaa!!stuju2... "Breast Milk - The choice for a new Generation" 
baru je 4bln++ BF my baby Rijal..n still berusaha..tho cuak memikirkn ms depan cewahh...almaklumlah,rezeki masing2,tp usaha no 1 dulu...br nk berserah... mas struggle nk BF Rijal sbb ilmu masih cetek,nk kena gali lagi... siap da soh adik(baru nk kawen) utk BF bakal anak...muahahahah...
29/ Ayu
boleh dikatakan sekarang ni kesedaran ibu2 muda untuk menyusukan anak mereka sangat2 la tinggi..namun, apa yang penting, terlebih dahulu pelajarilah ilmu penyusuan susu ibu..ayu juga tidak berjaya fully bf anak pertama disebabkan akan kekurangan ilmu penyusuan..mujurlah ketika pregnant anak ke2, ayu telah ditemukan ngan SI.com yang banyak membantu ayu utk menjayakan misi penyusuan susu ibu..alhamdulillah, masih lagi menyusukan anak kedua yang kini berumur 11 bulan ..dan mudah2an berterusan sampai la ke 2 thn..

mana2 ibu yang berkemampuan, boleh la juga menghadiri kelas penyusuan susu ibu bg mendalami ilmu itu sepenuhnya.. atau boleh juga belajar mengenai susu ibu melalui pembacaan di blog2 ibu2 yg menyusu (boleh refer duniasusuibu.com) , forum2 seperti di Susuibu.com, Ratuhati.com @ MBFPC...

secara peribadi, untuk menjayakan misi penyusuan susu ibu , seseorang ibu itu perlulah mempunyai NIAT yang betul, usaha yang KOMITED & BERTERUSAN serta TAWAKAL..semoga usaha ibu2 di luar sana untuk terus menyusukan anak2 mereka dipermudahkan..
30/Enahafiz
Pastinya seribu percent setuju :). Aku bukan pakar laktasi, namun aku penyusu badan tegar yang dan akan menyokong apa saja yang terbaik berkaitan susu ibu demi untuk anak-anak permata kesayanganku.

Dengan penularan bermacam-macam jenis penyakit, wabak dan jangkitan sekarang ni, memang sepatutnya ibu-ibu dan bakal-bakal ibu memilih Breast Milk (BM) sebagai perisai melindungi permata-permata kesayangan. BM diketahui kehebatan kandungan antibodi yang tidak ternilai, yang semestinya tidak dapat diformulakan dengan apa jenis bahan sekalipun. Anugerah dari Allah ini semestinya yang terbaik untuk santapan bayi semenjak zaman dahulu, kini dan akan datang semestinya.

Generasi akan datang semestinya akan lebih terdedah kepada pelbagai lagi penyakit yang mungkin lebih pelik dan menakutkan. So, sebaiknya lindungilah mereka dari sekarang dengan baju pelindung dan perisai yang tiada tolok tanding kekuatannya iaitu Susu Ibu.

Anak-anak kita yang dilahirkan pada zaman sekarang pastinya akan menjadi tunggak negara pada masa depan. Merekalah generasi yang akan mendokong wawasan 2020. So, marilah kita meramaikan anak-anak yang menyusu dengan susu ibu pada zaman ini supaya mereka menjadi generasi terbaik pada zaman mereka.

Oleh itu, semestinyalah pernyataan "Breast Milk - The choice for a new Generation" dipersetujui oleh saya 1000%. Alhamdulillah setakat ini permata-permata kesayangan saya belum lagi di campurkan dengan susu formula. Semoga anak-anak saya tergolong di antara generasi baru yang berkualiti. Amin.
31/ Qistina
Saya setuju sangat;sangat "Breast Milk - The choice for a new Generation" sebab
1. senang jer nk g jalan2..x yah nk bancuh susu dlm botol,bawa beg galas tambah ngan air panas lagi..susu badan kan ada..selak jer dan terus bg pada anak.
2.merapatkan kasih sayang antara anak dan ibu..kekadang asyik teringat jer kat anak biler keje..heheh
3.x da penyakityg teruk..

ummie masih menyusukan qistina..tp masih dlm blaja n kene byk membaca ttg ilmu penyusuan...
32/ ummumishkah
Yaa.. sangat2 bersetuju dengan slogan kat atas tu kerana pada saya penyusuan ibu adalah tentang kasih sayang dan menunaikan amanah serta tanggungjawab yang terpikul di bahu insan yang bergelar ibu hingga kita dikecualikan dari lain2 tanggungjawab yang besar yang perlu dipikul oleh seorang suami atau bapa. Ini merujuk kepada kepentingan menyusu itu sendiri. Islam sendiri menganjurkan penyusuan ibu sehingga bayi kita berusia dua tahun dan ini jelas ianya menjadi tanggungjawab ibu untuk memastikan misi ini berjaya.Ini merujuk kepada kepentingan menyusu itu sendiri.Kerana misi ini merupakan satu misi besar yang bukan sekadar dibuktikan kebaikannya oleh ilmu sains tetapi merupakan tuntutan yang ada di dalam al-Qur'an.

Dari tanggungjawab ibu, penyusuan ibu mampu membentuk hubungan ibu dan anak yang lebih erat.Kasih sayang yang sememangnya diperlukan oleh semua makhluk yang dijadikan oleh Yang Maha Pencipta.

Gabungan kedua-dua elemen tanggungjawab dan kasih sayang ini menjadi faktor penting bagi melahirkan generasi insan yang terbaik di muka bumi ini... maka sudah terang lagi bersuluh penyusuan ibulah mediumnya dan semestinya ianya adalah pilihan terbaik untuk generasi baru!
*
*

Doa buat semua ibu yang menyusukan anak dengan susuibu...

" YA ALLAH, DENGAN RAHMATMU YANG MAHA PEMURAH LAGI LUAS KASIH SAYANGMU...
AKU MOHON KEPADAMU, AMPUNKANLAH DOSA2 IBU YANG MENYUSUKAN ANAKNYA... LAPANGKANLAH REZEKI MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELAPANGKAN REZEKI AKU SEWAKTU MENYUSUKAN ANAKKU. LANCARKAN REZEKI SUSU ANAK MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELANCARKAN REZEKI SUSU BUAT ANAK2KU DAHULU...
SESUNGGUHNYA ENGKAU SANGAT KAYA DENGAN KASIHMU, PERKENANKANLAH DOAKU INI DAN SEMOGA ALLAH MENEMPATKAN KEDUA IBU BAPAKU KE DALAM SYURGAMU... AMIN..."


 Anda SEMUA adalah PEMENANG GA ini
Terima lah dolly Breastfeeding ini sebagai 
suntikan inspirasi untuk anda meneruskan niat penyusuan anda
Dolly ini momma tempah khas dengan cik Wansteddy (TQVVVM Wan!!) tau
Boleh amik dan letak di blog anda 
boleh ditagkan juga kepada teman-teman penyusuan anda
Bagi yang tak menyertai GA ni, sudi-sudikan juga kalo berminat dengan dolly tu

Semoga perjalanan penyusuan kita semua akan lebih ceria dan dipermudahakan Nya
Amin!

Comments

Unknown said…
Best nih..Anda SEMUA adalah pemenang :)

yup tahniah ada semua ibu yg bersemangat utk breastfeed generasi mereka. Harap-harap anak-anak yg disusui juga akan meneruskan tradisi menyusukan anak mereka..
Cik Puan Nurul said…
thumbs up..satu usaha yg murni nak komen gak aritu tp elokla diberi peluang pada ibu2 diluar sana yg jauh lagi hebat daripada saya..bile membaca kata2 yg penuh semangat drpd mereka..wahhh kalah doktor..bagusnye ibu2 skrg semakin didedahkan dan berhati terbuka dlm penyusuan susu ibu..tahniah kalians semua
oren said…
alhmadulillah...

saya aminkan doa2 ini..
Unknown said…
Thanx kak!!
Me da ambik daaa!suke.sukeee..Chanteq!
mai la tengok kat blog i!!

http://miszmaliana.blogspot.com/
Yanti Ramli said…
thankssss... da new n3 psl ni..
sila view

http://belogmamania.blogspot.com/2010/09/mama-nia-menang-ga-breast-milk-choice.html
Wansteddy Tales said…
hehe... secara rasminya logo BF ni dah dipaparkan. trimas oder my design Alin >< moga beri lebih smngt pada ibu2 full BF & half BF
f a i z a h 's said…
tengs kak alin...design dari WanSteddy mmg the best..... :D
Terima kasih momma!! Memberikan semangat untuk menyusukan anak ke2 plak.
Pija Madzlan said…
Yeyy....comel sangat... saya amik tepek dalam blog yepp
Kak alin, so cute! Thank you! Ya! Semua breastfeed mommies adalah pemenang.... Dgn berjaya menghadapi cabaran untuk breastfeeding, kita semua adalah pemenang! Congrats to all breastfeed mommies! Happy breastfeefing!
Unknown said…
wahhh.. suka suka... suka sngat2 dpt dolly ni.. tahniah buat semua ibu2 menyusu...
Ammi Sara said…
Tq momma,
kita semua adalah pemenang kerana kita semua mmg BF pun kan! ;)
thanx juga to wansteddy, sooo cute...
Ummi Hanie said…
OMG thnx sbb bagi kami semua menang...

sgt adore badge chantekk ituu...


thanx Mommamia ! ^_^
Hanna said…
salam kenal..mintak izin copy badge si dolly yg cantik tu ye :)thanks...
Hanie(SHMA) said…
salam..wah..sumer pemenangnyer...dolly tu cantik sangat...thanks yer sis
Ummi Salsabila said…
cantik sgt dolly nih....gojeslah kak.:P

thanks nak tempek kat blog skang.tq sis.tq wansteddy yg kreatif.;)
Kaklong Nuzula said…
Saya pun nak amik ek bf icon ni.. Cantik la! Nak letak dekat blog n FB.. Tq n happy bf!
jamilahamzah said…
salam..saya x join tapi saya berminat nk dolly bf nih... saya ambik yer...