6

Rasanya ramai ibu2 yang menyusu badan tahu bahawa semua makanan dan minuman yang kita makan dan minum akan disalurkan kepada anak melalui susu ibu tadi.. Jadi apa yang ibu boleh makan? Apa yang ibu tak boleh makan?  Jom check apa makanan yang Momma amik  dalam diet seharian momma sambil menyusukan lil Dzakirah....






1) Mengamalkan diet seimbang yang mengandungi semua kumpulan makanan iaitu karbohidrat, protein, sayur- sayuran, buah2an,lemak.... 
(Kekadang susah nak dapat semua kumpulan makanan dalam 1 masa kan?... so penyelesaiannya momma ambil breastfeeding set shaklee... yg mengandungi multivitamin, b-compex, vitamin C... bagi memastikan keperluan badan mencukupi) 


2) Banyakkan pengambilan buah2an dan sayur2an iaitu 3 hingga 5 hidangan sehari bagi memenuhi keperluan vitamin C dan asid folik yang penting untuk ketahanan tubuh badan dan tumbesaran bayi  
(kekadang tak sempat nak membeli or make sure dalam peti ais ada buah-buahan sentiasa... ada juga tak suka makan sayur??? hmm..takpe.. breastfeeding set shaklee ada mengandungi vitamin C)



3) Mengambil lebih makanan berprotein seperti daging tanpa lemak, soya, tempe, ayam tanpa kulit, ikan, telur dan kekacang sebanyak 3 hidangan sehari dan 3 hingga 4 hidangan susu sehari.


* Nota : Pengambilan lebih makanan berprotein adalah penting bagi memenuhi penghasilan susu ibu.*  
(boleh?...rasa mcm banyak sangat nak kene makan? ambillah ESP Energizing Soy Protein yang sangat kaya dengan sumber protein malahan di hasilkan dengan kualiti yg sangat tinggi...)


4) Meningkatkan pengambilan susu kepada 3 ke 4 gelas sehari. Walaupun tiada bukti menunjukkan komposisi kalsium daripada susu ibu di pengaruhi oleh pengambilan kalsium oleh ibu, tetapi dipercayai kekurangan kalsium bagi ibu boleh meningkatkan mobilisasi atau penggunaan kalsium dari tulang ibu untuk mengekalkan paras kalsium dalam susu ibu bagi keperluan bayi. Oleh itu, bagi ibu yang kekurangan kalsium dan tidak mengambil tambahan kalsium, besar kemungkinan boleh meningkatkan risiko osteoporosis di peringkat menapous..


5) Pastikan si ibu mengambil sekurang2nya 8 gelas besar air sehari  


(mcmana nak pastikan minum 2 liter hari2? buat indicator macam ni yer.....setiap hari letakkan 2 botol bekas air mineral 1.5 liter atas meja khas (maknanya air tu untuk kita sahaja)...so, pastikan air dlm botol itu dpt dihabiskan dalam sehari...simple kan...)


6) Makanan yang kaya dengan zat besi seperti daging tanpa lemak, hati dan kerang boleh membantu pembinaan semula sel - sel darah merah yang hilang semasa melahirkan anak & darah nifas...

(istimewanya multivitamin shaklee kerana turut di lengkapi dengan zat besi..)




7) Memperbanyakkan pengambilan sumber karbohidrat kompleks iaitu nasi, mi, bijirin dan roti


 



8) Elakkan pengambilan lemak dan gula secara berlebihan...




....dah...tu sahaja.. makanan2 yg perlu ada dalam diet seharian ibu2....mmglah impossible nak memenuhi segala keperluan yang di perlukan oleh tubuh badan bagi menghasilkan susu yang benar2 berkualiti....


Dan kalau ibu2 sedang mencari supplemen asas... make sure... ia mengandungi.. multivitamin..vita C..B Complex, calc/mag..dan penambahan alfalfa atau ESP sebagai penambah protein / galagtogoue (penambah susu) ...

Berminat? 
Call.SMS :: 019-2682709
Email: azlin.mohdatan@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Post a Comment

kakyong said... November 7, 2010 at 3:00 PM

amboi.. promo shaklee ni.. ;)

Momma Mia said... November 7, 2010 at 4:37 PM

@ Kak Yong - benda baik kak Yong perlu dikongsi bersama.

fizanur said... November 7, 2010 at 7:49 PM

wa. dah join shaklee. bagus2

AlongAzrina78 said... November 7, 2010 at 9:35 PM

Tahniah...dah joint shaklee ye hehea

Cery said... November 7, 2010 at 9:37 PM

..tak salah share bende yang baik... "if u want happiness for a lifetime~~help someone else"..

Momma Mia said... November 8, 2010 at 6:21 AM

@ fizanur , Along Azrina & Cery - Terima kasih semua. Semoga kita dapt berkongsi sesuatu yang baik utk orang lain juga kan.

 
Top