Wednesday, April 6, 2011

Apa yang buat badan mudah gemuk?

Apa yang boleh simpulkan di sini ialah, mari kita elakkan mengambil gula dan kafien berlebihan dalam diet harian kerana dua ini menyumbang ke arah kegemukkan. Terutama mereka yang bergantung dengan minuman di dalam tin untuk meningkatkan penghasilan susuibu tetapi dalam diam ianya memberi mudharat kepada kesihatan dan bentuk tubuh badan si ibu. Kekurangan pengambilan air yang secukupnya juga boleh menyumbang ke arah kegemukkan.

 sumber goggle

Di sini akan kita bincangkan misteri mengapa anda semakin hari semakin mudah gemuk. Artikel menarik untuk dikongsi. credit

Anda mungkin fikir disebabkan pemakanan anda yang kaya dengan lemak menyebabkan anda gemuk. Ini mungkin separuh benar tetapi yang sebetul-betulnya ialah respons badan anda terhadap karbohidrat yang berlebihan menyebabkan badan anda menjadi gemuk sehingga sukar dikawal lagi. Pemakanan yang tinggi dengan gula dan karbohidrat (seperti roti, tepung dan makanan ruji) meningkatkan perembesan hormon insulin dari kelenjar pankreas. Bila paras insulin itu tinggi, makanan yang dimakan lebih mudah ditukarkan menjadi lemak badan dalam bentuk trigliserida. (Paras trigliserida yang tinggi sebenarnya merupakan antara faktor yang penting bagi mendapat penyakit jantung).

Paras insulin yang tinggi bukan sahaja meningkatkan kolesterol dalam darah, malah ia menyumbangkan ke arah kegemukkan. Mengapa sedemikian? Kerana di dalam konteks ini, yang menjadikan anda gemuk bukan sahaja sekadar lemak, tetapi juga disebabkan oleh terlalu banyak gula di dalam pemakanan.

Antara tugas hormon insulin ialah juga untuk menukarkan gula kepada glikogen, yakni sejenis bentuk penyimpanan gula di dalam badan. Glikogen disimpan di hati dan juga di bahagian otot badan. Apabila gula diperlukan oleh badan, glikogen akan ditukarkan kepada bentuk gula yang boleh digunakan oleh badan sebagai punca tenaga segera.

Bila anda memakan gula dan karbohidrat, separuh dari gula itu digunakan untuk membekalkan tenaga pada badan, separuh lagi ditukarkan kepada glikogen untuk disimpan. Hanya 2,000 kalori sahaja jumlah tenaga yang boleh disimpan sebagai glikogen, manakala lebihannya akan ditukarkan kepada lemak.

Insulin juga akan menghalang lemak badan dari digunakan dari tempat simpanannya kerana badan anda sudah pun mendapat tenaga yang cukup darai pemakanan karbohidrat yang berlebihan itu. Dengan kata lain, insulin ialah hormon yang membuatkan anda menjadi gemuk. Ia pada dasarnya sejenis 'hormon penyimpan' yang menyimpan kemas lemak pada badan anda. Ia menukarkan separuh dari karbohidrat pada lemak untuk disimpan, membuatkan badan anda semakin susah untuk memecahkan atau menghilangkan lemak yang sedia ada.

Kitaran makan berlebihan karbohidrat dan tindakan hormon insulin inilah sebenarnya penyebabnya anda gemuk di samping gaya hidup moden yang membuatkan anda leka dan tidak menjalankan cukup pergerakkan yang boleh membakar karbohidrat yang dimakan itu sehingga ianya disimpan sebagai lemak. Manusia sekarang ramai yang tidak menyedari bahawa mereka sebenarnya menjadi mesin penghasil lemak jika terlibat dalam kitaran tersebut.

Pemakanan yang tinggi karbohidrat dan gula akan menyebabkan peningkatan gula dalam darah secara mendadak. Untuk mengatasi peningkatan tersebut, insulin dirembeskan ke dalam pengaliran darah untuk menurunkan semula paras gula yang tinggi tadi. Akan tetapi disebabkan insulin ini pada dasarnya merupakan 'hormon penyimpan', disebabkan ianya dirangsang oleh paras gula yang tinggi itu, akan menyebabkan insulin menggerakkan dengan agresifnya proses penukaran gula kepada lemak yang seterusnya disimpan. Di sini hampir separuh dari pemakanan karbohidrat yang dimakan akana ditukarkan kepada lemak badan. Peningkatan hormon insulin bukan sahaja menukar gula yang tidak digunakan kepada lemak, ianya juga memberitahu sel lemak badan anda agar tidak membebaskan lemak yang telah tersimpan. ini membuatkan hampir mustahil untuk anda menggunakan lemak badan anda untuk penghasilan tenaga.

Kesimpulan di sini, lebihan karbohidrat tadi bukan sahaja ditukarkan menjadi lemak tetapi juga memastikan lemak yang sedia ada kekal disimpan pada sel lemak badan anda. Seperkara lagi, paras insulin yang tinggi turut akan merencatkan penghasilan hormon glukagon (sejenis hormon yang bertentangan kesan hormon insulin iaitu menggalakkan pembakaran gula dan lemak).

Akhir sekali insulin juga menyebabkan anda berasa lapar setelah ia menurunkan paras gula tadi secara mendadak. Ini berlaku mungkin selang beberapa jam dari waktu anda makan sebelumnya. Jika anda mengalah pada perasaan lapar, maka anda akan makan semula dan kitaran ini berlaku berulang-ulang sehingga anda boleh diumpamakan sebagai mesin penghasil lemak.             


Tahukan anda, pengambilan Lecithin membantu membakar lemak dalam tubuh kita?  Dapatkan dengan harga istimewa untuk 180's. Ianya selamat diambil oleh ibu yang menyusukan anak.


Berminat? 
Call.SMS :: 019-2682709
Email: azlin.mohdatan@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  
 

3 comments:

BIONIC WOMEN [Reply to comment]

best entry nih...
banyak info berguna..
nak try jugak ler lecithin tuh.
nnti nak pujuk en.somi yea..hehe.
kalau cod berapa momma..leh amik kat shah alam jer..hehe

umi [Reply to comment]

alhmdulillah suka bc ntri ni. also milion thanks for supportive advice, my sis is getting better and happier. i told her to khatam ur blog haha... which part of s alam alin dok ye?

Kasehku [Reply to comment]

Huuu. kafein mmg tak dapat dispisahkan. Nak kena lancarkan gerakan anti kafein ni.

Related Posts with Thumbnails