Monday, April 25, 2011

Punca dan Penyebab Gusi berdarah

Tahukah anda???
Masalah gusi berdarah biasa dialami sebagian besar orang. Umumnya masalah ini disedari ketika memberus gigi. Namun, mungkin belum semua orang tahu apa sebenarnya penyebab gusi berdarah dan bagaimana cara menangani yang tepat.

Punca-Punca...
Biasanya Gusi berdarah disebabkan kerana penghapusan plak gigi yang tidak betul pada garis gusi. Hal ini  menyebabkan gingivitis (gusi meradang). Bahayanya lagi jika plak tidak dihilangkan secara teratur atau dengan memberus gigi dengan teratur dan bersih, maka akan mengeras dan menjadi karang gigi. Sehingga akhirnya mengakibatkan pendarahan dan boleh menyebabkan periodontitis (penyakit rahang dan gusi).

Plak dapat dibersihkan dengan cara memberus gigi secara teratur dan benar. Frekuensi memberus gigi minimal dua kali tiap hari, pagi setelah makan pagi dan malam sebelum tidur. Arah memberus gigi yang betul adalah dari gusi ke arah gigi. Memberus gigi dalam arah horizontal tidak dibenarkan kerana akan menyebabkan abrasi leher gigi dan resesi gingiva (gusi rahang atas tampak naik, gusi rahang bawah tampak turun, sehingga permukaan akar gigi terlihat.. issh ngeri kan?).

Karang gigi tidak dapat dibersihkan dengan memberus gigi. Jadi apabila terdapat karang gigi maka perlu datang ke doktor gigi untuk dilakukan scaling (pembersihan karang gigi). Selanjutnya doktor gigi akan melihat sejauh mana kerosakan gigi yang terjadi. Apabila hanya terjadi gingivitis, maka tindakan scaling biasanya sudah mencukupi. Tapi bila sudah terjadi periodontitis, maka rawatan periodontal lebih lanjut adalah perlu.

Selain karang gigi dan plak, perdarahan gusi juga berhubungan dengan beberapa penyakit, antara lain kekurangan vitamin C. Kekurangan vitamin C terjadi pada orang yang tidak makan sayur atau buah dalam jangka waktu lama. Gusi mereka yang menderita kekurangan vitamin C akan menjadi bengkak, berwarna keunguan dan terjadi perdarahan. Keadaan kekurangan vitamin C ini dinamakan Scurvy. Cara menanganinya adalah dengan memberikan vitamin C.

Berikut antara beberapa penyebab gusi berdarah lagi...
1. Infeksi bakteri atau virus.
2. Adanya gangguang pendarahan lain
3. Berus gigi terlalu keras
4. Perubahan hormon selama kehamilan
5. Idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP), yaitu penyakit darah yang tak cukup memiliki sel darah merah.
6. Pemasangan gigi palsu yang tidak pas
7. Flossing yang tidak sesuai
8. Infeksi yang terjadi karena pada gigi dan gusi
9. Leukemia
10. Kekurangan vitamin K - menyebabkan Lemah daya pembekuan darah yang boleh menyebabkan pendarahan gusi, hidung, usus, dan salur kencing; penyerapan darah daripada luka; dan pendarahan otak, bagi kes yang teruk.
11. Kekurangan vitamin C

Berikut beberapa cara mengatasi saat gusi Anda berdarah, sbb:
  • Makan banyak buah yang mengandung vitamin C dan juga makanan yang mengandung banyak kalsium. Kalsium dapat membantu dalam memperbaiki kerusakan gigi yang berkelanjutan karena cedera gusi.
  • Kurangkan pengambilan gula. Kelebihan gula dalam makanan ringan, soda manis atau makanan olahan dapat menyebabkan kerusakan gigi dan memperparah pendarahan.
  • Hindari penggunaan tembakau dan merokok yang dapat memperburuk gusi berdarah
  • Jika Anda telah didiagnosa kekurangan vitamin, maka segeralah cukupi kekurangan vitamin anda.
  • Kontrol perdarahan gusi dengan memberi tekanan langsung pada gusi dengan kain kasa yang direndam dalam air es.
Sebaiknya jumpa doktor gigi setiap enam bulan sekali untuk melakukan pemeriksaan menyeluruh sehingga masalah anda dapat ditangani. Bila dah sakit, tak tahan wooo... semua kerja tak boleh buat...kan? siapa estuju angkat keyboard!!

 sumber goggle

Berminat? 
Call.SMS :: 019-2682709
Email: azlin.mohdatan@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  

** Testimoni ini adalah pengalaman sendiri dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut. 

2 comments:

♥S@R@♥ [Reply to comment]

ni maslah yang saya sedang alami.. dah jumpa doktor & buat scaling pun still ada lagi.. maybe saya kena try klinik lain kot..

Kamarul Nazrin [Reply to comment]

thanks !

Related Posts with Thumbnails