Skip to main content

Persediaan Berpuasa Buat Ibu Menyusu, apa kata Anda?

Kepada ibu-ibu yang menyusu, kini pastinya sudah mula risau untuk menghadapi bulan Ramadhan. Apalagi jika bukan risau mengenai susu merudum. Jangan risau. Apa yg perlu anda kena buat adalah gerak gempur, tambahkan kekerapan pumping dan jangan ponteng memerah semasa hujung minggu!

Oleh itu, ini ialah sedikit panduan bagi ibu-ibu untuk menghadapi bulan puasa nanti. Malah, boleh sahaja dipraktikkan sekarang bagi ibu-ibu yang sedang mengqada' puasa, mahupun sedang bertungkus lumus membuat stok EBM buat persediaan bulan Ramadhan nanti.

Jadual pemakanan tambahan Shaklee di bulan Ramadhan/ berpuasa.

Waktu Sahur:
(1) Makan nasi atau apa jua juadah sahur.
(2) Makanlah sekurang-kurangnya 3 biji kurma.
(3) Tambahkan minuman Performance Drink dan ESP (gabungan terbaik).
(4) Makan 3 biji Alfalfa

Waktu Berbuka:
(1) Berbuka dengan juadah berbuka. Lebih afdal di dahului dengan kurma.
(2) Tambahkan minuman Performance Drink dan ESP (untuk dapatkan hasil terbaik).
(3) Makan 2 biji Alfalfa.

Sebelum tidur:
(1) Amalkan minum segelas ESP.
(2) Makan vitamin lain iaitu 1 biji Vita-Lea, B complex dan Vitamin C.


Inilah jadual paling mudah untuk diamalkan. Hanya bancuhkan 1 sudu besar ESP dan 1 sudu besar Performance ke dalam 250 ml air. Boleh buat lebih pekat mengikut citarasa si ibu.

Vitamin ini membantu badan ibu sentiasa bertenaga dan tidak kehausan sepanjang berpuasa. Terdapat pendapat yang mencadangkan pengambilan 100plus sepanjang berbuka namun minuman ini berkabornat dan boleh menggangu sistem perut di mana boleh menyebabkan si ibu dan anak menyusu mengalami keragaman perut jika diambil dalam kuantiti yang banyak.

Selain daripada pengambilan vitamin, saya sangat-sangat menggalakkan ibu menyusu untuk mengambil kurma, terutama sewaktu bersahur. Pernah saya terlewat bangun untuk sahur, dan tidak sempat mengamalkan aturan seperti yang dicadangkan untuk waktu sahur di atas. Lantas saya makan beberapa biji kurma yang mampu, dan beberapa gelas air masak. Punyalah risau akan keletihan sepanjang hari.

Walaubagaimanapun, dengan izin Allah, dan mungkin saya dok ulang di fikiran, "aku tak letih, aku tak lapar, susu banyak, susu banyak...", Alhamdulillah, bukan setakat dapat menjalani puasa dengan tenang sambil menyusu, siap boleh alih perabot dalam rumah dan memasak dengan bertenaga sekali. Jelas sekali, selain perlukan makanan yang memberikan tenaga, mind-setting juga penting.

Ramadahan kali ni adalah kali ke-2 bersama Dzakirah, sepanjang hampir 2 tahun berpuasa sambil menyusu dan memerah susu di pejabat ini, sebenarnya pada waktu puasa ini, hasil pengeluaran susu tidak banyak berubah. Jika kebiasaannya anda akan dapat 15oz sehari, contohnya, Insya Allah, jika anda berpuasa, anda akan dapat 15oz EBM juga. Pengalaman berpuasa sambil memerah boleh rujuk SINI.

Namun, perbezaan yang ketara ialah, anda akan jadi lebih letih dan dehidrasi kerana proses berpuasa + pengeluaran susu tersebut. Apabila terlalu letih dan tidak bertenaga, ini yang jejaskan mood kita, seterusnya beri impak pada penghasilan susu. Sebab itulah perlunya anda ambil makanan tambahan yang boleh zat padu untuk kekalkan kesegaran anda sepanjang hari seperti kurma, oats, dan supplements - terutama ESP dan Performance Drink.


 Kombinasi terbaik!!
Inginkan resepi terbaik utk membancuh keduanya, wasap alin ya.


**Untuk pesanan produk, lekas ketuk pintu wasap Alin di 019-2682709. Klik di sini. Anda juga boleh walk-in direct ke mana-mana Shaklee branches, dan gunakan ID 846141 (Azlin) untuk membeli produk pada harga diskaun. Do let me know okey :)

Comments

edane said…
info yg sgt bagus dan boleh dijadikan panduan
Unknown said…
semalam baru lepas berpuasa ganti.. alhamdulillah... sahur makan nasi sikit + ESP + PD... cume terlupe nak mabil vitmin2 lain... so susu kurang ckit dari selalu....
Anonymous said…
wah nak kena save blog ni..panduan di masa hadapan..
MyUmiSofea said…
i plak untuk support susu makan phytonatal dari nona roguy...berat turun tapi susu tambah....2 in 1...bole try...mmg best tp time nak "uk uk" tu sakit la perut...hahaha...banyak mkn oat,xkire dalam bentuk minuman atau makanan...my fav is keloggs bar atau keloggs special k...
DiyaMama said…
ESP boleh bantu increase/maintain supply ke? Kalau saya puasa, memang susu kurang dalam 1 - 2 oz. Sangat risau.
DiyaMama said…
Saya nak cuba lah ESP ni. Berapa? Saya dah cuba Melilia Soy. Sedap :), tapi macam tak de effect. Still hunting for my milk booster ...