Skip to main content

Ubat atau Vitamin? Pilihan terletak di tangan anda.

 sumber goggle

Tertarik  dengan artikel mommyLyna mengenai perbezaan industri medical dengan industri nutritional.... Kebetulan ada teman yang bertanya... 
Kawan kata, tak boleh makan byk sangat supplement kerana takut buah pinggang rosak!! siap berbahas-bahas dengan dia... tapi kak, utk long term supplement mmg ada kesan yer???
Terpulang pada individu mahu memilih yang mana untuk diri masing-masing. Sebagai seorang ibu yang menyusukan anak, dan sedang bercadang untuk menambah lagi ... saya sebenarnya menjadi lebih cerewet 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beza Antara Industri Medikal dengan Industri Nutritional - by Mommy Lyna

Biasanya bila kita demam, kita pergi jumpa doktor dan doktor akan beri kita paracetamol (biasa orang sebut panadol). Tapi bila jumpa pengamal supplement (saya lah tu), cadangannya ialah ambil performance drink dan 2 biji vita-C yang dipatahkan. Siapa sebenarnya yang betul2 dan betul2 kelentong? Mungkin ramai yang tak percaya pada saya sebab saya bukan doktor :) 

Sebenarnya industri medikal atau perubatan dan industri pemakanan tambahan adalah berbeza, sangat berbeza. Dalam industri perubatan, pengeluaran ubat-ubatan di bawah kelas farmaseutikal memerlukan pembuktian dari ujian klinikal. Maknanya sejenis ubat itu perlu menjalani ujian klinikal yang terbukti boleh bertindak ke atas sesuatu penyakit sebelum ia digunapakai. Dan bahan2 farmaseutikal ini tidak boleh dijual sewenang2, terutama yang mengandungi dadah terkawal.

Berlainan dengan supplement, ia adalah bahan nutraseutikal yang tidak semestinya melalui ujian klinikal (namun produk Shaklee tetap menjalani ujian2 klinikal termasuk pengesahan dari pihak ketiga). Sebab itu kita dapati banyak sangat syarikat, termasuk MLM yang mengeluarkan produk berupa makanan tambahan (samada dalam bentuk kapsul atau minuman). Produk supplement boleh dijual secara bebas, tak macam produk2 perubatan.

Dalam industri medikal, praktiknya mengutamakan ‘mengubat’ manakal dalam industri nutritional, praktinya mengutamakan ‘mencegah’. Oleh sebab itu kita lihat.. Misalnya dalam menangani kanser.. kalau dalam industri medikal, pelbagai jenis mesin canggih2 dicipta untuk mengubati dan merawat kanser. Manakala dalam industri nutritional, pelbagai jenis pemakanan tambahan, anti oksidan dan sebagainya dikaji dan dihasilkan untuk mencegah dan mengelakkan kanser daripada merebak.

Oleh yang demikian, sebagai pengguna kita hendaklah peka dengan perbezaan ini. Kenapa kebanyakan doktor tidak menyarankan supplement, ini kerana praktik mereka lebih kepada medikal dan farmaseutikal. Manakala pengamal supplement dan perubatan alternatif, praktiknya lain, iaitu lebih kepada hal2 nutritional dan nutraseutikal.
Namun keputusan terbaik tetap berada di tangan kita. Mahu mencegah atau berubat, tepuk dada tanya selera.

Berminat? 
Call.SMS :: 019-2682709
Email: azlin.mohdatan@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  

** Testimoni ini adalah pengalaman sendiri dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut. 

Comments

cikpuanhady said…
heheh..me kalau time demam, sebolehnya cuba sembuh tanpa makan panadol, tapi kalau teruk sangat terpaksala..

nak jemput dear join my ga, dear ada kelebihan..

Jom join :Nak menang souvenir dari Swiss? Meh join MBS Giveaway

Belog kami :Notre Belle Histoire