Skip to main content

Anda sembelit dan buasir ?? Anda sangat kurang Air & Serat

foto Tanda-Tanda Badan Kurang Serat

Adakah anda kurang memakan buah, sayur, dan biji-bijian? Waspadalah, kurang serat boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, kencing manis, kanser, dan lain-lain.

Ada empat faktor atau tanda-tanda bila kekurangan serat dan khasiat dalam badan.
1) Sembelit
jika anda buang air besar kurang dari tiga kali seminggu, najis keras dan kering, anda pasti mengalami sembelit. Sembelit juga boleh terjadi disebabkan kurang bersukan dan pengaruh ubat-ubatan yang diambil.
Cegah dengan menambah pengambilan makanan yang kaya dengan serat seperti epal, lobak/carrot, brokoli, dan biji-bijian secara bertahap. Jangan lupa perbanyakkan minum air dan bersukan secara teratur.
2) Berat badan bertambah
Serat membuat perut terasa kenyang, tetapi tetap nyaman. Bila anda tidak mengalami perasaan itu, ambillah 25-35 gram serat per hari.
3) Kawal pengambilan gula
Bila anda menghidap penyakit diabetes dan sukar mengawal kadar gula dalam darah, pergi dapatkan nasihat doktor. Ada kemungkinan anda kurang serat dalam badan. Cuba tambahkan produk segar dan makanan berserat tinggi ke dalam diet pemakanan anda.
4) Mual / Loya akibat diet pemakanan yang salah
Pengambilan kalori yang sebagian besarnya diperoleh dari makanan berprotein tinggi atau rendah karbohidrat bukan hanya menaikkan kolesterol tetapi juga membuat anda menjadi lemah, mual, dan letih. oleh sebab itu, tingkatkan pengambilan serat dan kurangkan makanan berlemak.

Bercerita mengenai serat, mungkin ramai yang tertanya-tanya apakah itu serat

Apa itu serat (fiber)? - Fiber atau serat adalah salah satu unsur penting dalam pemakanan yang sihat. Makanan yang tinggi kandungan seratnya dapat membantu merawat masalah sembelit dan buasir, di samping dapat merendahkan kandungan kolestrol dan mengurangkan risiko penyakit jantung, kencing manis dan beberapa jenis kanser.

Jadi, apa itu serat atau fiber? Apakah dia jenis-jenis makanan yang tinggi kandungan fibernya?  Sekiranya anda sekarang ini banyak memakan daging, sudah sampai masanya untuk anda mengambil makanan yang tinggi kandungan seratnya untuk kesihatan anda.

Yang berikut adalah beberapa tips untuk meningkatkan kadar pengambilan fiber:
  • 1) Makan lebih banyak buah-buahan
  • 2) Makan sayur-sayuran mentah
  • 3) Makan beras perang
  • 4) Minum Fiber Unflavour Shaklee 

Berminat? 
Call.SMS :: 019-2682709
Email: azlin.mohdatan@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Comments