6
Mencukur rambut bayi adalah sesuatu yang disunatkan oleh Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Setiap bayi tergadai dengan akikahnya, disembelih untuknya pada hari ketujuh, dicukur rambutnya dan diberi nama.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2838] 

Tujuan mencukur rambut adalah untuk membersihkan selaput kepalanya dan agar rambut yang baru lagi sihat dapat tumbuh. Oleh kerana itulah dalam riwayat yang lain, mencukur rambut juga disebut sebagai “bersihkan kotoran”, yakni hadis: “Bersama seorang anak satu akikah, maka tumpahkan untuknya darah (yakni sembelihan akikah) dan bersihkan kotorannya (yakni mencukur rambut).” [Shahih al-Bukhari, no: 5472, Fath al-Bari, jld. 27, ms. 24]

- sumber from kak Mai http://mazatulazura.blogspot.com/

*****************

Alhamdulillah, pada 11.05.2010 lil Dzakirah selamat dicukurkan rambut nya. Sib baik waktu operasi kakak Damia tido after balik from her 1st day at school. Memula Momma buat tapi sebab lil Dzakirah nak menyusu, nenek sambung sampai habis. Layan lil Dzakirah piccas... 

 
- Sebelum -


- Selepas -

- Moment terindah -

Post a Comment

nurulazham said... May 12, 2010 at 12:57 PM

wah..licin sudah...
pasni tggu aunty pny headband ye dzakirah....
aunty dah pos td..insyaAllah esok sampai la kot.. ;)

Siti said... May 12, 2010 at 12:58 PM

dah botak yer...mesti rasa licin jer kepala kan...

tapi tgk dzakirah tak licin kan sgt kan...hehe..anak2 siti mmg licin la kena cukur..pakai pisau cukur tu..

Momma Mia said... May 12, 2010 at 2:46 PM

@nurulazham - Thanx aunty Nurul. Esok Dzakirah tunggu abg posmen dtg. yippiee

Momma Mia said... May 12, 2010 at 2:50 PM

@Siti - ooo masa gambar yg besar tuh tak cuci lg kepala dia, tu nampak tak licin. lepas basuh nampak putih sgt. since rambut dzakirah panjang, we ouls potong pendek dulu baru cukur. senang sket.

BIONIC WOMEN said... May 12, 2010 at 3:21 PM

Alhamdulilah..dah cukur pun rambut si comel ni..
pasni mesti ag lebat rambut Dzakirah..Momma berani cukur sendiri? eily dulu takut sangat, uncle yg buatkan...papa Dhiya pun takut..

Momma Mia said... May 14, 2010 at 9:50 AM

@BIONIC WOMEN - InsyaAllah Eily. Semoga rambut lil Dzakirah cepat tumbuh. Masa Damia botak kan masa 2 bulan, terasa lambat nak tumbuh semula hihihi...

Mula2 ketak tangan gak... pastu ok tp mostly my mom yg buat.

 
Top