Kebanyakan daripada kita yang mau berjaya banyak menumpu pada hasil, bukan proses. Sebenarnya, proseslah yang akan membawa kita kepada hasil. Orang putih kata ‘result’.

Misalnya, mindset kejayaan ramai orang dewasa adalah nak jadi jutawan. Ramai orang nak jadi jutawan berjaya. Ramai jugak yang kecundang sebab mereka lebih banyak menumpu kepada hasil sahaja (mau mencapai tahap jutawan) tapi tidak menumpu pada proses menuju tahap jutawan. Bila hasil yang menjadi tak seperti yang diinginkan, mulalah jadi tak bersemangat. Masalah dalam proses ni pulak, orang kita kurang ada fokus.

Sama juga kesnya kalo kita berniat untuk menyusukan anak-anak kita sehingga 2 tahun atau membuat stok susu untuk anak-anak kita. Kebiasaanya kita hanya menumpu kepada end result jer... tapi tidak kepada proses bagaimana untuk menjayakan matlamat itu. Memang cabaran ibu-ibu menyusu nih macam-macam... i.e bengkak susu, stress, kurang support, keliru puting, susu drop etc... Bagaimana kita tackle situasi masalah tu?? Berbalik pada proses. So jangan lupa kepada 3 teras proses kejayaan penyusuan

1. Bayi disusukan sekerap mungkin atau sesi perahan yang sentiasa konsisten....jangan TIDAK PAM hanya kerana payudara tidak bengkak. Pastikan pam sehingga payudara kosong untuk mengelakkan BENGKAK SUSU atau clog duct.

2. Minum 3 L sehari. Cuba sediakan indicator. Kalau tak minum banyak dan tak mengepam dengan konsisten...memang takkan nampak impak yang hebat.

3. Doa yang berterusan bukan sekadar dari niat dari hati atau tadah tangan semata-mata. Perlu ada amalan yang mendekatkan diri kita denganNya. Membaca Al Waqiah setiap malam, berzikir memuji kebesaranNya. Bersedekah dan berbuat baik sesama manusia di mana di samping itu membersihkan hati dari siap wasangka terhadap ALLAH. Bila ada wasangka itu lah kekadang membuatkan rezeki kita terbantut. Kita kena yakin dengan amalan kita dengan ALLAH. Sesungguhnya ALLAH itu MAHA PEMBERI. Mintalah nescaya DIA memperkenankan.

 Hasil perahan diopis semalam
Alhamdulillah masih ada rezeki untuk lil Dzakirah

Kajian psaikologi mengatakan bahawa orang yang ada fokus kemudian dia memfokus pada proses, pada usaha, pada langkah-langkah tindakan menuju kepada satu matlamat, akhirnya dia akan dapat juga apa yang dia mahu (hasil). Syaratnya, dia tidak boleh berganjak dari matlamat asal, dia tidak boleh menjadi orang yang merubah-ubah matlamat.


Pengambilan supplement Shaklee dalam penyusuan susuibu juga salah satu daripada usaha kita dalam menjayakan matlamat penyusuan. Sekurang-kurangnya kita berusaha dari tiada apa-apa.




Bukan vitamin yang banyakkan susu tetapi
USAHA si ibu itu memerah dan menyusukan anak sekerap mungkin.

Bukan vitamin yang banyakkan susu tetapi

USAHA si ibu itu menjaga pemakanan dan berusaha meningkatkan nutrisi dalam susuibu.

Bukan vitamin yang banyakkan susu tetapi

USAHA si ibu itu mendekatkan diri kepada YANG MAHA PEMBERI iaitu ALLAH.

Jadi gitulah. Kita kena kaji balik diri kita ni cemana. Adakah kita ni orang yang asyik mengubah-ubah matlamat simply sebab matlamat dulu tak tercapai? Dalam perjalanan kita menuju kejayaan hidup – mana satu yang kita banyak tumpukan, pada proses (berusaha menuju kejayaan mencapai matlamat) atau hanya pada hasil (kejayaan sahaja, usahanya entah cemana).

Kaji fokus kita selama ni kat mana – pada hasil atau pada proses?