Skip to main content

EBM - Persediaan Sebelum Bulan Puasa

Pejam celik pejam celik, dah lebih 2 minggu momma start kerja. Ramadan pun semakin hampir. Since target momma fully breastfeed (BF) untuk 6 bulan pertama BERJAYA (which is until October 2010), momma perlu membuat persediaan awal dari setiap penjuru so that low milk supply dapat di atasi. Selain persediaan ATTITUDE & MINDSET seperti dientry EBM-Set & GO, momma juga mula membuat persediaan dari segi pengambilan supplement.

Mengapa momma rasa perlu amik supplement? Milk supply momma so far tak merudum lagi kan? Ya Allah, mintak-mintak dijauhkan dari merudum. Ya Allah, murahkan lah rezeki lil Dzakirah dengan air susu momma yang banyak, Amin!! Sebab-sebabnya adalah untuk ...
  • Mengekalkan pengeluaran susu - sejak masuk kerja nih kat opis setiap minggu akan ada FAT dengan client selain persedian untuk major shut down activities offshore di Kertih. Momma kena pastikan yang momma tak terlalu stress. Selain itu possiblity pumping schedule lari juga semakin besar... huhu
  • Kekal bertenaga - Since momma masih do pumping kul 3am - 5am, momma perlu kekal bertenaga, tak letih dan tidak mengantuk semasa di opis. Biasanya kalo letih momma akan mood swing dan tak stabil dr segi emo...ni sedikit sebanyak nanti akan memberi kesan kepada pengeluaran susu kan??
  • Membanyakkan air susu - Orang kata mencegah itu lebih baik dari mengubati kan? So untuk mengatasi masalah tekanan di tempat kerja dan untuk terus kekal bertenaga & tak  kurang air masa bulan ramadan nanti, momma buat persediaan awal untuk mencegah low milk supply. Kira kita cegah sebelum masalah tu datang menyerang kita la...
  • Mendapatkan susu yang BERKUALITI sepanjang tempoh penyusuan 2 tahun (insyaAllah) - Untuk berjaya makanan seimbang yang lengkap dengan vitamin dan mineral itu amat penting kan? so persediaan untuk jangka panjang perlu.

Supplement apa yang momma amik??
  
Vitalea (multivitamins), B Complex, Vitamin C dan Alfalfa untuk kegunaan sebulan. Secara ringkasnya, khasiat yang momma dapat daripada setiap suplemen tadi ialah:  
  • Vitalea/ Multivitamin - ia sangat penting demi memastikan badan si ibu dipenuhi dengan semua zat yang seimbang. 
  • B Complex - memastikan si ibu tetap bertenaga dan mood yang stabil. 
  • Vitamin C - sebagai antioksidan dan pengukuh antibodi dan pembentuk kolagen. 
  • Alfalfa - membantu badan si ibu menghasilkan susu dengan lebih baik.
Pastu momma tambah Energizing Soy Protein (ESP) antara khasiatnya ialah ...
  • bagus untuk increase milk supply - Protein penting untuk penghasilan susu ibu.
  • sebagai energizer - di ambil semasa breakfast. InsyaAllah akan rasa sangat bertenaga dan kurang lapar.
  • kulit yang cantik - Protein membantu membina sel baru

satu sudu ESP sedang dibancuh denga air jus grape - 

Kalian perlu any support? 
Let connect, wasap Alin di 019-2682709. Klik di sini untuk fast feedback.


** Testimoni ini adalah pengalaman sendiri dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut. 

Comments

nieda said…
bagus buat persiapan awal..sekarang pun dh bulan rejab, kejap je nnti masuk ramadhan
Ummi Salsabila said…
betul2! kena get ready for ramadhan.nnt buat teestimoni about produk shaklee tu ea ka.kita mkn yg berkhasiat,susu pun byk khasiat kan.
Anonymous said…
niat dah betul tu..usaha,doa,tawakal..go girl..pagi tadi cery dah share di blog..amalan& jadual mkn utk ibu2 yg nak berpuasa..ape2 pun very good entry..the more u share the more u gain..takde rugi ape pun.. :-)
yantz-yeem said…
yeah...saya pon tgh berusaha keras tuk simpan stok bulan pose..huhuhu..takutnya kalo susu merundum...
Hadhatina Mkb said…
esp tu sedap kan? (^_^)
Anonymous said…
bukan kata wanita berkerjaya je kene mkn supplemen..yg suri rumah pun..yelah letih keje tau..mcm cery dulu..keje penat woo...pagi ptg ade meetng..masuk site..stiap minggu travel miri-klcc...kl-kerteh...huhuhu miri-kk..bwk baby lagi...nak pump.. lagi.kdg2 tu tgh2 meeeting..kluar japp 5-10 minit gi pump...skrg bile tgk baby dah besar..rasa puasss ati sangat ..hehehe...ESP is the best.alhamdulillah..
alinalan said…
@nieda - A'ahh la nieda. Kejap jer kan. Pejam celik pejam celik dah Ramadan.
alinalan said…
@Ummi Salsabila - Okey Odah. InsyaAllah. Kalo benda baik harus dikongsi bersama kan.
alinalan said…
@Cery - Thanks Cery. Nice knowing you. Seronok berkawan dgn ibu2 yg cemerlang dlm BF ni. InsyaAllah "the more u share the more u gain..." Semoga semua ibu2 mendapat yg terbaik!
alinalan said…
@yantz-yeem - jom Yantz kt buat persediaan awal sesama.
alinalan said…
@mommy icha - yes dear. U r rite! ESP yum yum yum... tp kt idak ler boleh rata gitu jer macam u. Nice knowing u too dear!!
alinalan said…
@Cery - betul betul betul... waaa semoga alin pun cemerlang cam cery dlm BF kali nih. Amin!! Faham sgt kalo asyik travel merata & dok meeting memanjang tuh...