10
Makanan kesukaan kucing ialah ikan. Tapi kucing tak pernah pun pegi memancing atau menangkap sendiri ikan di laut. Hal itu memang tak mungkin dapat dilakukannya. Justeru…untuk dapat makan ikan, apa kucing buat??


Kucing akan menggesel2kan dirinya kepada tuannya, dan cuba memanjakan dirinya kepada tuannya. Maka dengan belas ihsan dan kasih sayang tuannya, maka ia akan diberikan ikan sebagai santapannya.

Begitu jugalah dengan kita ini. Untuk mendapat kehidupan yang baik, maka kita kena dekati TUAN kita. Siapa TUAN kita? Itulah ALLAH yang Maha Agung, Robb sekalian alam.

Kita mesti kenali, dekati dan cubalah ‘bermanjalah’ kepada-NYA.. Nescaya kelak, pasti kita akan disayangi dan dirahmati olehNya. Pastinya kita akan dikurniakan rezeki yang tidak disangka2.

Jangan ingat dengan hanya kudrat, segala usaha dan susah payah kita, maka kita pasti mampu mendapatkan sebarang rezeki. Rezeki tidak akan kita dapat tanpa belas ihsan dan rahmat daripada TUAN kita. Kita tidak mungkin dapat rezeki tanpa izin TUAN kita.

Lihatlah bagaimana si kucing yang dikejar dan diburu oleh tuannya kerana mencuri ikan. Walau mungkin kucing dapat ikan, tapi tuannya tidak redha, marah dan bengang padanya.

Maka jika begitu jadinya… apakah ada gunanya???

  
Tips : Kalau nak dimurahkan rezeki, peganglah Falsafah Rezeki Kucing ini.

sumber : forwarded email

Post a Comment

Fieza79 said... October 21, 2010 at 8:25 AM

ada benar nya kat situ..thanks for sharing..!

qasehadam @ nurul said... October 21, 2010 at 8:39 AM

buleh tak saya amik kucen yang terlentang tuh huhu..geramlaaa..betuii tu usaha yg gigih perlu diiringi dengan doa..

So Shy Lady said... October 21, 2010 at 8:49 AM

renungan indah di pagi hari...i fall in love kt kucing last tu...

~ As ~ said... October 21, 2010 at 9:00 AM

tak pernah terfikir tentang falsafah rezeki kucing ni...mmg betul.

ashra said... October 21, 2010 at 9:30 AM

very nice info =) btul la kan.. =)

Sidratul Muntaha said... October 21, 2010 at 12:12 PM

isi yg tersirat sangat bermakna dari yg tersurat.

FA 2001 said... October 21, 2010 at 12:56 PM

akak memang suka kucing & haiwan lain....:)

Chekpid said... October 21, 2010 at 1:05 PM

sharing is caring...tq

puterihannan said... October 21, 2010 at 2:54 PM

n3 ari nih sgt2 best... termuhasabah diri ini seketika... thanks!

 
Top