Lately nih, ramai blogger gemar update dorang punyer Buffered Earnings (BE) dan Metered Earning (ME)... ada yang 1, 2 malah ada yang berbelas pun ada. Kagum tuh. Terfikir juga bagaimana mereka boleh dapat begitu dan apa kretiria yang NuffNang pilih.
Kebanyakannya memberi tips-tips seperti KERAP UPDATE BLOG dan NAIKKAN TRAFFIK selain dari update survey dan sebagainya. Betul ke tips tu?
Jom tengok bagaimana performance blog peribadi Miakiddiles dan ConWay...
Dua petak teratas tu adalah CPM dan petak di bawah adalah CPC. Kotak paling atas ialah CPM campaign yang masih running dalam blog kita dan yang kat tengah tu yang dah tamat & dah dikira dalam total earnings kita. Kalau tak percaya cuba tambah semua jumlah yang dalam group ‘Metered Earnings’ dengan ‘Campaign’, dia sepatutnya sama dengan jumlah yang paling bawah tu.
Maknanya, Miakiddles punya running ads (ads yang still generating money sekarang) ada 3. Paling lama yang kat atas skali tuh. TQVVM. Alhamdulillah, cukupla untuk menabung buat anak-anak dua orang tu nak beli buku bacaan.
Nak dapat buffered ke apa ke menurut encik Nuffnang, bukan kita yang tentukan. Mereka dan keluarga mereka yang tentukan. Tapi cemana pun kata kuncinya memang macam biasa = jana traffik.
So kalau blog kita cuma ada petak “Campaign” je, meaning kita takde la pendapatan dari CPM. Kalau ada Buffered + Campaign, maknanya iklan CPM tu masih berjalan dalam blog kita. Kalau ada Metered + Campaign maknanya iklan CPM dah stop dalam blog kita dan belum ada iklan baru.
credit to MommyLyna for NuffNang CPM & CPC info...
Comments
tp bab nak slalu update tu,mak aih,rs susahnya..