Skip to main content

Pumping Schedule - If she can do it, we also can...

Salam mommies semua! Motivasi gerak gempur mengepam for today ---> nak sharing dengan anda semua tentang JADUAL PUMPING ibu hebat nie. Sebab apa ye saya sibuk2 nak share jadual Mommy sorang nie??? Sebab saya SANGAT IMPRESS dengan kesungguhannya mengepam dan mengumpul stok yg telah mencecah 102 bottles x 6oz each!!!! Means she managed to collect 612oz as at January 2009!!! What an achievement babe! Semoga hari ini kita lebih & lebih baik dari semalam.... Semoga anda juga mendapat tempias aura ibu hebat ini!!!



anisfuad said :

"Salam Linda... First... terima kasih banyak2, blog awak betul2 membantu saya. untuk second baby ni saya dah nekad bagi fully breastfeed. anak sulung yang dulu gagal dan sempat sampai 10 bulan je. gagal sebab masa tuh keje tak tempat baru dan bilik semua berkaca, surau tak penah clear, ade je technician tido (sharing surau), keje memang bz manjang (sejak saya keje situ, lunch pon tak penah sebab tak sempat) sebab jarang pump, milk supply slowly decrease. masa tu Allah je yang tahu betapa sedih yang amat saya.

Menangis keluar air mata darah pon tak guna. so yang si adik ni Alhamdulillah, Allah makbulkan doa saya.. setakat ni tiada halangan untuk susukan adik. dan FYI... my EBM stok dah cecah 102 bottles, 6oz each. saya cukup pantang bila orang cakap 'memang nak fully breastfeed tapi susu kurang... kena top-up ngan FM jugak'. sebenarnya dimana ada kemahuan, disitu ada jalan. semua terpulang kepada kehendak diri sendiri... tepuk dada tanya selera.

Blog awak memang power sampaikan kalo saya pam sambil baca blog ni... bleh dapat 2-3 kali LDR. mungkin semangat kot. hehehhe.. Thank you very much Linda. 10 thumbs up for you!!!" (*Hehehe...yg nie saje je nak bagi credit kat my blog...bukan nak show off ye kengkawan!!!*)

Harlinda Halim said :

"anisfuad... kalau anis ade kat depan saya skang ni, anis boleh nampak betapa lebarnyeeeee senyuman saye..smpi ke telinga lagaknye...hehehe..idung pon dok kembang kempis...ehehe... Ape2 pon, saya BERTERIMA KASIH yg tak terhingga di atas compliment yg diberi...sy rase sgt gumbira dpt memberi sedikit CONTRIBUTION yg x seberapa kpd anis & juga kwn2 yg lain melalui blog sy yg x sesempurnna mane nie... Sangat la terharu ye sy membace komentar anis...rase mcm nk menitik air mata..ehehe..drama sungguh ye! 

Terima kasih, Arigatou, Thank you, Syukran Jazilan atas sokongan anis & juga kengkawan yg lain sekelian...REAALY APPRECIATE IT...luv u ols!!!! =) BY THE WAY ANIS...saya SALUTE anis sbb anis laaaagi power! 102 bottles x 6oz = 612oz! What an achievement!!! Anis...sudilah kirenye anis berkongsi dgn kami semua ttg tips & petua anis pumping xpecially schedule of pumping anis...dpt kite semua manfaatkan bersama... =)!" *Yg nie my reply...mcm poyossss je ayat2 tu eh...tp x pe la...i mmg betol2 terharu you!*

anisfuad said :
"hihihi... takde ape yang luarbiasa untuk dikongsi. saya cuma disiplinkan diri saya untuk pump mesti tidak 2 jam sekali. sikit atau banyak bukan ukuran, yang penting kita sentiasa stimulate B kita baru ianya lebih produktif. saya tinggal semua junk food, makan kat kedai pon da kurang.. banyak tapau dari rumah sebab makanan kat rumah, kita tau tahap bersih dan tahap kesegarannya. saya memang makan sayur hijau banyak. coffee yang memang wajib ambil dulu pun saya dah totally tinggal. 

Pendek kata ape2 yang bleh memudaratkan susu saya, saya tinggalkan. secara tak langsung badan pon da susut skit... ni yang bestnya. saya minum air dalam kuantiti yang banyak... botol air sentiasa kat sebelah.. sampai pg meeting pon bawak skali air tuh. minum susu jangan miss, paling tidak 2 kali sehari. supplement; saya ambil Habbatussauda dan Virgin coconut oil (HPA's Product) HS membantu banyakkan dan lancarkan susu manakala VCO memperkayakan zat2 yang sedia ada dalam susu.

Slalunya jadual harian saya lebih kurang macam ni:-
6.45am : minum susu sebelum kuar keje (sy keje gomen,masuk kul 7.30 pagi)
7.30am : sampai opis terus pam
8.00am : breakfast, roti & butter, almond panggang (tapau dari rumah)
9.30am : sessi pam mengepam
11.30am : pam lagiiiii
1.30pm : dan pam lagiii (ni tengah pam nih... nasib baik ada handsfree)
3.30pm : dan pam lagiiii
4.30pm : balik umah dan terus cari baby dan menyusu.

Satu lagi yang penting... disiplinkan diri untuk pam setiap kali baby abis menyusu pendek kata, semuanya datang dari kita sendiri, dimana ada kemahuan, disitu ada jalan, nak seribu daya, tak nak seribu dalih. setiasa setkan dalam fikiran.. "susu aku sentiasa banyak". 

kalo asyik duk pikir susu kurang je... ia akan automatik kurang... THINKING IS BREASTFEEDING MINDSET." (*Nah! Ni la baru POWER namenye...no matter what, she will pump every 2-hours dengan jayanye okay! Semangat saya bile baca jadual anisfuad nih!*)


So kawan-kawan sekelian........WHAT SAY YOU??? If she can do it, what the heck in the world that prohibit us from doing it too??? Where there is a WILL, there is a WAY...Food for thought okay!!! =)

sumber : Harlinda @ http://harlindahalim.blogspot.com/search/label/Pumping%20Schedule


Comments

MARIA LIZA said…
dahsyat juga dpt pam 2 jam sekali..saya sekrg ni pam 3-4 jam sekali je....kat ofis 3 kali..kat umah sekali...lagipun baby dah 1thn 6bulan..sekali minum kat rumah babysitter pun 3 botol je (5oz setiap botol)..
f a i z a h 's said…
Hebat dah tuh maria liza...huhu..

Thanx for sharing this kak alin... nk copy leh nk wat rekod n simpanan sndiri? utk masa akn dtg utk menjayakan penyusuan susu ibu nehs :)
Unknown said…
Sangat setuju dengan entry nih!
Walaupun saya x berjaya direct feed sejak baby lahir, tapi saya juga mampu bg full breastfeeding pada anak. stock ebm full DF and ada anak susuan. Konsepnya sama, mindset dan kerajinan mengepam. Saya pun geram dengan ibu2 yang selalu kata susu xde. Dimana ada kemahuan pasti ada jalan.
skrg tengah amalkan semula pam every 2 hours lepas kesan & akibat memonteng jadul pump...hasilnya alhamdulillah makin naik dr dulu..amin...kak, nti sy nak sms nak order brg :P
Cerita bonda said…
Alin,

thanks for sharing with us this story. masa my first son, i tak fully b/feed, six months dah stop. then my twins, i baru tahu kewujudan ur blog, really inspiring me sampai i dgn my friend sibuk buat power pumping kat surau at least three times during office hour, alhamdulillah, hasilnya susu byk, tapi i still need to top up with FM sbb my twins byk minum. weekend baru dioarg fully bfeed coz i ada kat rumah 24hrs.

now i tgh 8 months pregnant.. mmg niat nak fully bfeed for baby ni and one of the twin yg still bfeed walaupun i tgh preggy. what to do his little brother must share dgn dia.
skrg tgh semangat waja nak bpump every two hours mcm yg ur blog reader buat. heheheh tak sabar..tak sabar..
klu pam every 2hrs in the ofc,every session brapa lama ek?
alinalan said…
@ zara - seeloknya 15-20 min.
tapi kalo tak 10-15min pun memadai
Salina Mat Isa said…
memang dapat semangat la bace blog ni..huhu..